Klienti se častěji snaží propojit agentury pro společnou práci na projektech, říká Radek Vítek z MSL, která uspěla ve Zlatém středníku i Lemuru.
V jednom z rozhovorů jste řekl, že nejste na trhu tak známou agenturou. Máte ten pocit pořád?
Ač tady MSL značku nějakou dobu drželo, začali jsme ji aktivně budovat až po fúzi Kindred a Publicisu v roce 2020. Letošní rok a úspěchy v různých soutěžích nám určitě pomohly ke zviditelnění, ale nedělám si ambice, že by nás všichni znali.
Pokračoval jste tím, že vás tolik nezvou do tendrů. Změnilo se to?
Asi o trochu ano. Úspěchy určitě potřebujeme ověřit prací na trhu. I přes relativně nízkou známost se nám po oba ty roky v tendrech dařilo, úspěšnost odhaduji vyšší než 50 procent. Je to ale i tím, že nás nezvou všichni zadavatelé, ani my do všech tendrů nechodíme. Vždy řešíme otázku kapacity a se vší úctou k zadání i to, jestli zadání odpovídá naší filosofii dělat práce kreativní, které mohou něco posunout.
Zmiňujete kreativitu, vaše oceňované práce – NFT event Maestropiece pro McDonald’s a „asistentka“ Martina Šonky u hodinek Huawei Watch 3 – nejsou klasické PR.
Nejraději říkám, že děláme kreativní komunikaci postavenou na PR přemýšlení. Vždy se snažíme, aby myšlenka měla potenciál na medializaci a sdílení, ale rozhodně se nebráníme přesahu k influencerům, sociálním sítím, nadlinkové podpoře projektů. Podobná integrace je pro řadu klientů hodně důležitá, pro nás je překračování hranic zásadní.
Přijde mi, že klienti častěji využívají také více PR agentur. T-Mobile má dvě, nedávno jste společně s Bison & Rose vyhráli ČSOB. Proč se to děje?
Možná klienti chtějí komunikaci diverzifikovat a rozdělit, nebo chtějí soutěž nápadů, které budou pohánět inovace. Na spolupráce docházelo vždy, trendem ale je, že se klienti snaží propojit kreativní a PR agentury pro společnou práci na projektech. To je pozitivní. Posunuli jsme se od dob, kdy kreativní agentury po PR chtěly, aby jejich kampaň dostaly do médií…
Nedrhne při spolupráci sdílení konceptů, nápadů, know-how?
Každá agentura brání svoje nápady. Klient si většinou z návrhů agentur vybere koncept, na němž se pak další podílejí. Tam je třeba nastavit pravidla a jasně rozdělit kompetence. Když jsou dvě PR agentury, musí být vše jasně nalinkované. U agentur z různých oborů se každá stará o jinou část mixu. Je důležité, aby všichni při vymýšlení nápadů pamatovali na to, že je i ostatní musejí být schopni využít.
Platí klienti ochotněji za výzkumy?
Upřímně, nedá se říct, že by se ochota výrazně měnila. Na druhou stranu, pracujete-li s klienty, kteří svou značku budují dlouhodobě, dělají si svoje průzkumy, v kterých se PR projevuje v rámci celého mixu.
Chystáte k tomu vlastní nástroj Brand Accelator, co bude umět?
Nástroj vyvinuli kolegové v Bulharsku a my na tom spolupracujeme. Má vyhodnocovat mediální viditelnost a výsledky kampaně podle stanovených kritérií, jako jsou komunikace sdělení, zásah určité cílové skupiny a podobně. Ve finále by klientovi měl dát odpověď, jestli byla kampaň podprůměrná, průměrná nebo dobrá. Není to jako výzkum veřejného mínění nebo konkrétních dopadů, ale dává to kvalitativní pohled například na media relations. Zrovna budeme mít prezentaci propojení s Monitorou, kde nám ukáží, jak to funguje.
Radek Vítek
Letos oslavil třicet let působení v oboru PR a komunikace. Poslední dva roky vede MSL Czech Republic (ze skupiny Publicis Groupe), jež se letos stala agenturou roku v oborové soutěži Zlatý středník i nejoceňovanější agenturou v soutěži Lemur. Před MSL téměř pět let řídil PR.Konektor a skoro osm let vedl Ogilvy PR. Skoro šestnáct let byl také členem vedení Asociace public relations (APRA).
Co říká Radek Vítek na posun oboru za poslední tři dekády? A jak by podle něj měla vypadat spolupráce značek s influencery? Více si přečtěte v dvojčísle MAM 51-52/2022, které ve formě ročenky bilancuje uplynulý rok.