Odysea kavárenského řetězce Starbucks s experimentem na bázi web3 technologie končí, ještě než se mu dostalo široké dostupnosti.
Kavárenský řetězec se rozhodl skončit s projektem Odyssey, rozšířením svého populárního věrnostního programu Starbucks Rewards, který dosahuje Net Promoter Score na úrovni 79 bodů, zatímco průměr značek v oboru činí 40 bodů. Odyssey ho měl posunout na vyšší úroveň tím, že bude propojovat věrné zákazníky se značkou, ale také s dalšími fanoušky na bázi technologie web3.
Členové klubu Odyssey získávají NFT, tedy nezaměnitelné digitální tokeny, které otevírají přístup k exkluzivním benefitům. NFT mohli navíc členové směnovat mezi sebou v rámci integrovaného tržitě. Není k tomu navíc potřeba kryptoměn či speciálních digitálních peněženek, stačila kreditní karta. Tomu všemu ale bude brzy konec, aniž se projekt dostal z beta fáze k širšímu počtu členů.
„Starbucks Odyssey Beta musí skončit, abychom se mohli připravit na další kroky v rozvoji věrnostního programu,“ uvádí společnost v sekci často kladených otázek na webu projektu s tím, že skončí k 31. březnu. Do té doby také členové klubu získají poslední benefity. Získané tokeny mohou uživatelé převést do externích peněženek. Integrované tržitě se pak přesune na web Nifty, kde se dá s NFT stále obchodovat.
Klub Odyssey byl spuštěn v závěru roku 2022, byl určen pro americké zákazníky, kteří se přihlašovali na čekací listinu a Starbucks je do něj pouštěl ve vlnách. V rámci klubu pak získávali body za nákupy, ale i za různé kvízy a další aktivity dostupné jen v jeho digitálním prostředí. Vedle podpoření loajality zákazníků měl posílit i jejich „engagement“. Podle rozhovoru serveru TechCrunch se šéfem projektu Stevem Kaczynskim bylo do Odyssey zapojeno přes 58 tisíc lidí a například 20 nejaktivnějších členů dostalo v závěru loňského roku možnost podívat se na farmy Starbucks v Kostarice.
Projekt startoval v době, kdy byly NFT populární jako digitální sběratelské předměty a řada značek je využívala v rámci „giveaway“ či dražeb, včetně třeba českého McDonald’s ve spolupráci s TMBK pro podporu Nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda. Přístup Starbucks pak sliboval propracovanější strategii pro dlouhodobé zapojení fanoušků značky. Těm teď ale už jen děkuje za „konzistentní zapojení a zpětnou vazbu“ a za „příležitost otestovat tyto způsoby podpory komunity a věrnosti Starbucksu“. To, co se brand naučil, chce využít pro práci s „širším publikem“. Už ale neuvádí, jestli to bude v projektu na základě technologie web3 či jiným způsobem.