Sport bez odpadu: české stadiony se mění k lepšímu

Pilotní fáze odpadové analýzy odhalila nepříjemný fakt. Na základě výsledků byla už zavedena řada konkrétních opatření, říká Lucie Štefánková z Nadace Tipsport.

Iniciativa Sport bez odpadu, za kterou stojí Nadace Tipsport a Institut cirkulární ekonomiky, se zaměřuje na komplexní problematiku snižování ekologické zátěže, kterou s sebou sport nese. V rámci iniciativy proběhly v loňské pilotní fázi odpadové analýzy na čtyřech fotbalových stadionech: Sigma Olomouc, Zbrojovka Brno, FK Teplice a FK Pardubice.

Analyzováno bylo více než 300 kilogramů odpadu vyprodukovaného během utkání. Výsledky ukázaly, že až 90 procent komunálního odpadu z tribun i zázemí stadionů mohlo být vytříděno k dalšímu využití. O dalších krocích a opatřeních hovoří ředitelka Nadace Tipsport Lucie Štefánková.

Proč nejsou součástí iniciativy i největší fotbalové kluby?

Ty největší, a tedy i nejbohatší české kluby už odpad třídí a většinu opatření, s nimiž teď v první fázi projektu pomáháme těm menším, už mají zavedeny. Na Sportu bez odpadu spolupracujeme v další fázi s fotbalovou asociací LFA.

Jaké konkrétní změny byly na stadionech provedeny?

Klubům jsme na základě výsledků odpadových analýz pomohli financovat zavedení recyklačního systému, více třídících nádob jak v sektorech pro veřejnost, tak v samotném zázemí stadionů.

Dál jsme se zaměřili na snížení plýtvání nápoji, které zůstávaly nevypité v PET lahvích po celém stadionu. Pomohli jsme se zavedením vratných kelímků nebo sušáků na ruce místo papírových ručníků.

Zároveň jsme se zaměřili na edukaci fanoušků a zaměstnanců stadionů, aby věděli, jak správně třídit odpad. Společně tak ukazujeme fanouškům, že na fotbalových stadionech nemusí být zelený jen trávník.

To byl pilotní projekt. Jak vaše iniciativa pokračuje dál?

Pilot jsme „odehráli“ na fotbalových stadionech, nově se k projektu přihlásila i FK Mladá Boleslav a přibydou další. Teď jsme k nim ale přidali i stadiony hokejové – HC Oceláři Třinec a Rytíři Kladno. V těchto klubech právě proběhla odpadová analýza. Zároveň děláme kontrolní analýzy na stejných fotbalových stadionech, abychom mohli vyhodnotit dopady zavedených opatření.

Iniciativu rozšiřujeme do dalších sportů – první odpadovou analýzu jsme provedli v basketbalu, konkrétně v hale Královka klubu ZVV USK Praha.

Jsou všechny kluby, všechny oslovené sportovní organizace připraveny ke spolupráci a vítají vaši iniciativu?

Samozřejmě, že každý klub, každý sport má svá specifika. Hlavní výzvou je změna návyků fanoušků a zaměstnanců stadionů a klubů. Je důležité, aby všichni pochopili význam třídění odpadu a aktivně se do něj zapojili. Proto se snažíme víc pracovat s propagací projektu a třídění samotného a organizovat akce pro fanoušky, které jim ukážou, že jejich klub se mění k lepšímu a že bez jejich podpory to nepůjde.

Jaké jsou vaše dlouhodobé cíle v oblasti udržitelnosti ve sportu?

Naším dlouhodobým cílem je, aby se udržitelnost stala nedílnou součástí sportů, sportovních organizací a událostí v České republice. Chceme inspirovat další sportovní kluby a pořadatele akcí k tomu, aby se zamysleli nad svými návyky a podnikli kroky směrem k šetrnějšímu přístupu k přírodě. A chceme, aby věděli, že se jim to bohatě vyplatí. 

Picture of Václav Sochor, Tipsport

Václav Sochor, Tipsport

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-16

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Otvírák na web - Vašek (1)
Agentura roku 2025
Surfař

MAM Exkluzivně v časopise

Jan Řežáb
Zuzana Čaputová a Petr Pavel
Event
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist
Young Lions 25_nový web-otvírák - 2025-03-24T214341
AR25_boom
Martin Hranáč, Galerie Vaňkovka
Agentura roku shortlist