Konečně je tady soutěž o novou podobu ministerstev a dalších orgánů. Už od samotného začátku se ale objevují otazníky.
Pro skvělý výsledek je bezpodmínečné, aby bylo výběrové řízení od začátku manažersky velmi dobře zvládnuté. Platí to o všech tendrech. Otázkou je, zda to ví i zadavatel nové vizuální identity státní správy České republiky.
Roztříštěnost vizuální identity je dlouholetý problém. Tento dluh minulosti se nyní snaží současná vláda vyřešit. Ministerstvo zahraničních věcí ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Ministerstvem pro místní rozvoj minulý týden vyhlásily soutěž na vytvoření jednotného vizuální stylu pro centrální státní orgány. Soutěž je otevřená, anonymní a jednokolová.
Předmětem zakázky je návrh loga/symbolu, který musí vycházet z malého státního znaku a který musí dodržet jasná kritéria uvedená v podmínkách, písmo a také konstrukce a systém jednotného vizuálního stylu (JVS). „Nový“ lev musí být modernizovaný, nadčasový, důstojný a musí zůstat bílý.
Odměna je milion. Stačí to?
Vítěz soutěže, do které lze podávat návrhy do 28. ledna 2025, získá za svou práci odměnu ve výši jednoho milionu korun (podmíněno uzavřením následné smlouvy). Návrhy, které skončí na druhém až čtvrtém místě, obdrží shodně po sto tisících korunách.
Pro následnou zakázku – vytvoření grafického manuálu loga a manuálu jednotného vizuálního stylu –, která by po schválení vládou byla zadána vítězi soutěže, se počítá s 1,7 milionu korun (bez DPH). Tato částka je konečná, maximální a nepřekročitelná. Podobná částka figurovala například v zakázce výroby log pro rakouská ministerstva v roce 2018, dosáhla 70 tisíc eur. V tomhle případě však nešlo o soutěž na kompletně nový návrh, ale jen úpravu loga a písma, které bylo vytvořeno již dříve pro ministerstvo zahraničí. Cena byla rozdělena na 62 tisíc eur za práva k užívání a osm tisíc eur za úpravu loga.
V soutěži o novou vizuální identitu české státní správy se neposkytují náhrady ani skicovné, takže ti, co se neumístí do čtvrtého místa, nemají nárok na žádnou odměnu.
Cena za soutěžní návrhy je podle odborníků lehce podhodnocená, a to i v případě, že by se jednalo jen o sumu za grafické návrhy. Nicméně je také možné, že třetinu této sumy „spolkne“ administrativa a koordinace projektu, což by značně ovlivnilo odměnu za práci grafického designéra nebo designérů.
„Práci odhaduji minimálně pro tým tří až pěti lidí, na měsíce,“ říká designer Lumír Kajnar, kterého MAM k tématu oslovil.
Problémem ovšem může být i návrh písma. V soutěžních podmínkách se píše, že textové části loga „mohou být vysazeny z nového ‚státního‘ písma (originálně navržený font nebo může jít i o upravené již existující písmo nebo standardní existující písmo).
Jeden z oslovených odborníků ale uvedl, že samotný návrh nového fontu se pohybuje kolem půl milionu korun, v případě, že jde o úpravu již existujícího písma, je cena zhruba poloviční.
„Pro vstup do zakázky může být ale pro tvůrce motivační i koeficient prestiže. Takže část svých nákladů zadotují sami,“ říká Lumír Kajnar. Na to má ale v dnešní době podle informací z trhu málokdo. Tlak na cenu je v oboru ohromný. „Výkonnost poráží kvalitu, kdy stačí málo, protože se počítá s dočasností. Poptávka by měla být po významu a kvalitním řemesle, což je u této zakázky nepopiratelné. Sjednocení řeší dluh z minulosti a atomizovanou identitu státní správy,“ dodává Kajnar.
Porota a hodnocení
Přihlášené návrhy bude hodnotit porota složená z nezávislých odborníků a akademiků. Část poroty je doporučena odborným garantem zakázky, část je přímo oslovena MZV. Jméno garanta ani porotců zadavatel nezveřejnil.
Hodnocení bude probíhat ze 30 procent na základě objektivních kritérií a 70 procent bude náležet subjektivním měřítkům.
V objektivních kritériích je zahrnuto zpracování symbolu lva, přístupnost a čitelnost a technologie výroby JVS. V subjektivních pak figuruje výtvarná úroveň řešení a originalita a také vhodnost použití/proveditelnost.
Tendr na dalšího lva
Zadavatel přes elektronické zadávání veřejných zakázek již vybraná grafická studia k účasti v soutěži o vizuální identitu státních orgánů vyzval. Některá z nich se však mohou potýkat se souběhem termínů s navrhováním jiného lvíčka. Za krátko totiž poběží také soutěž na novou vizuální identitu Kanceláře prezidenta republiky a Pražského hradu. Tuto soutěž organizuje Czechdesign (odborná organizace zasazující se o rozvoj designu v Česku a poskytující mimo jiné poradenství v soutěžích), je otevřená a dvoukolová. V první fázi soutěže vybírá porota postupující účastníky anonymně. Do druhé fáze soutěže bude vyzváno maximálně pět účastníků, jejichž soutěžní návrhy budou prezentovány osobně a hodnoceny neanonymně. Účastníci druhé fáze soutěže obdrží skicovné. Autoři návrhů umístěných na 1.–3. místě získají odměnu. Předpokládaný termín pro podání návrhů v první fázi soutěže je začátek března 2025.
Už před pěti lety (2019) vypracovala Unie grafického designu analýzu na zavedení jednotného vizuálního stylu Česka. A nastínila jednoduchá řešení v podobě sjednocení vizuálních prvků. Jako příklad ukázala Německo, Rakousko, Estonsko nebo také Slovensko. Na zprávu se můžete podívat zde.