Společnost Mastercard vytvořila portál KdeZačítPodnikat.cz, který pomáhá na základě anonymizovaných dat najít nejvhodnější lokality pro různé obory podnikání ve 24 městech v České republice.
Podnikatelé a živnostníci tak mají vůbec poprvé k dispozici nástroj pro výběr místa s největším businessovým potenciálem pro jejich činnost. Projekt podpoří také televizní kampaň, kterou vytvořila agentura McCann Prague a produkovala Boogie Films. Poběží od poloviny září na stanicích Nova Group.
Malé firmy a podnikatelé jsou páteří české ekonomiky. Z každých 20 firem spadá 19 do kategorie těch nejmenších, vytvářejí přibližně polovinu všech pracovních míst a 40 procent HDP. I když jsou malé podniky pro českou ekonomiku životně důležité, často z finančních nebo časových důvodů nemají přístup k moderním digitálním nástrojům a zdrojům, které by mohly jejich podnikání posouvat dále.
„Pro společnost Mastercard je podpora mikro a malých podnikatelů zásadní. Díky našemu nástroji teď mají vůbec poprvé možnost posoudit potenciál úspěchu jejich podnikatelských nápadů v konkrétní lokalitě na základě agregovaných a anonymizovaných dat společnosti Mastercard a našich partnerů. Svá rozhodnutí tak již nemusí zakládat pouze na intuici nebo vlastních pozorováních a do rukou se jim bezplatně dostává analytický nástroj, který byl dříve vyhrazen jen velkým korporacím,“ říká generální ředitelka společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Jana Lvová.

Při vyhledávání zodpoví zájemce čtyři jednoduché dotazy a nástroj na základě dat navrhne, jaký typ podniku a kde má největší potenciál k úspěchu. Oblasti jsou analyzovány na základě údajů o nákupních trendech včetně dostupnosti veřejnou dopravou, hustotě obyvatelstva, počtu návštěvníků, blízkosti vzdělávacích institucí, zdravotnických středisek nebo maloobchodních prodejen.
V centru Mostu pravděpodobně uspějete s obchodem s dámským oblečením
Nástroj KdeZačítPodnikat.cz například ukazuje, že v Praze na Letné je stále velký prostor uspět s restaurací, kavárnou nebo barem. Pokud by někdo chtěl podnikat v Mostu, zjistí, že v centru města je dobrá příležitost otevřít si obchod s dámským oblečením. Ve Frýdku-Místku je zase vysoká pravděpodobnost úspěchu s manikúrou nebo pedikúrou v oblasti mezi ulicemi Ostravská a Hlavní třída.
Uživatelé vedle detailních dat o potenciálu konkrétních typů podniků nebo prodejen dostanou i další informace o lokalitě, jako jsou rychlost internetu, kvalita ovzduší, hlukové zatížení nebo dopravní dostupnost. Díky partnerství s realitním portálem Sreality.cz také ihned získají přehled o volných komerčních prostorech k pronájmu nebo k prodeji.
„S radostí jsme se do projektu zapojili s nabídkou komerčních prostor dostupných na našem realitním portálu Sreality.cz. Víme, že podnikatelé u nás aktivně hledají prostory pro své provozovny, a tak jsme rádi, že jim můžeme ty nejvhodnější inzeráty zobrazit přímo prostřednictvím nástroje KdeZačítPodnikat.cz. V nabídce máme tisíce inzerátů od drobných obchůdků až po prostory určené pro velké supermarkety. Velkou výhodou je, že u každého nabízeného prostoru přesně víme, jaké jsou dostupné služby v okolí, což jsou při výběru vhodného prostoru zásadní informace,“ říká Pavel Kolář, ředitel divize Oborových služeb Seznam.cz.
Je v blízkosti restaurace? Otevřete si zde holičství
Nástroj KdeZačítPodnikat.cz rovněž ukazuje, jaké druhy podnikání ve své blízkosti fungují lépe. Z dat Mastercard totiž vyplývá, že určité druhy podniků v sousedství si vzájemně zvyšují zisky. Mezi tzv. komplementární podniky patří například drogerie a obchod s oblečením, holičství se zase nejlépe doplňuje s restaurací.

„Pro mnoho nejmenších podnikatelů, kteří tvoří drtivou většinu firem v naší zemi, je realita tvrdá – často bojují s omezenými zdroji, chybí jim odborná podpora a nemají za sebou týmy specialistů. Právě pro ně je online nástroj KdeZačítPodnikat.cz skutečnou pomocí – poprvé v historii jim poskytuje přístup k datům a analýzám, jež byly dosud výsadou pouze velkých firem a které jim mohou pomoci najít ideální místo pro jejich podnikání. Pro tyto podnikatele, kteří nejsou v hledáčku médií ani se jim nedostává dostatečné podpory od státu, je tento nástroj nesmírně cenným průvodcem na cestě k úspěchu,“ říká Eva Svobodová, členka představenstva a generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.
24 měst po celé České republice
Portál KdeZačítPodnikat.cz zahrnuje města Praha, Brno, Ostrava, Plzeň, Hradec Králové, České Budějovice, Děčín, Frýdek-Místek, Havířov, Jablonec nad Nisou, Jihlava, Karlovy Vary, Kladno, Liberec, Most, Mladá Boleslav, Olomouc, Opava, Pardubice, Prostějov, Přerov, Teplice, Ústí nad Labem a Zlín.
Mastercard je dlouhodobě silným partnerem mikro a malých podnikatelů v ČR. K dalším programům a projektům podpory patří Česko platí kartou, Strive Česko s portálem ProPodnikave.cz nebo služba Mastercard Asistent. Letos poprvé Mastercard pořádá i celostátní iniciativu na podporu drobného podnikání v Česku – Velký týden malých firem se uskuteční 30. září až 6. října 2024.