Martin Melichar popisuje story jednoho sportovního marketingu: Dietrich Mateschitz nejprve vyhlížel kluby v Düsseldorfu, Mnichově, Berlíně a okolí. Pak ho ale učarovalo saské Lipsko.
Třináctého září 2009 odehrál saský klub RB Leipzig své domácí utkání páté německé fotbalové ligy proti týmu Budissa Bautzen před zraky 1065 diváků. Tým tehdy existoval pouhých několik měsíců. O deset let později RB Leipzig bojuje na špici německé nejvyšší Bundesligy, má za sebou zkušenosti v evropských pohárech, nakupuje špičkové (mimo) evropské hráče, disponuje moderním stadionem a domácí zápasy tohoto týmu navštěvuje přes 40 tisíc diváků. Za krátkodobou senzací se skrývá jediné jméno: Dietrich, zvaný „Didi“, Mateschitz.
Abychom celý příběh pochopili, musíme se vrátit do roku 1982, konkrétně do Thajska. Tehdy zde osmatřicetiletý rakouský obchodní zástupce výrobce zubních past Blendax Dietrich Mateschitz pobýval na služební cestě a všiml si sirupu, který měl neobyčejné povzbuzující účinky. Jmenoval se Krating Daeng , v překladu červený býk. Popíjeli ho hlavně řidiči na dlouhých cestách a lidé pracující na polích. Mateschitz byl z nápoje, který má svůj prapůvod v Japonsku, nadšený a o dva roky později společně s dvěma thajskými podnikateli kupuje licenci a v malé rakouské obci Fuschl am See zakládá firmu Red Bull GmbH.
„Razíme filozofii, že nic nefinancujeme cizím kapitálem,“ řekl v jednom z mála poskytnutých rozhovorů v roce 2004 a Red Bullu se jeho slova vyplácí. Nedávno Mateschitz oslavil 75. narozeniny, firma utržila dle výroční zprávy z loňského roku 5,5 miliard eur a „Didi“je aktuálně podle žebříčku časopisu Forbes 53. nejbohatším člověkem na světě. Plechovky Red Bull, kterých se pouze za loňský rok prodalo téměř 6,8 miliard kusů, se staly celosvětovou senzací. Od zavedení na trh se však diskutovalo o zdravotních rizicích nápoje, především aminokyseliny taurin, kterou obsahuje. V Kanadě se dokonce Red Bull nesměl prodávat do roku 2004, ve Francii do roku 2008 a v Dánsku a Norsku až do roku 2009. Nakonec se však „červený býk“ prorval i na tyto trhy.
Redbullizace sportu a médií
Z Dietricha Mateschitze se s vývojem značky Red Bull stal doslova marketingový génius. Red Bull vytvořil svůj vlastní sportovní svět a marketingem stvořený kulturní prostor. Vedle vlastní televize Servus TV a projektů typu Red Bull Music Academy značka sponzoruje hned dvě stáje Formule 1, množství akcí v oblasti extrémních sportů a také hokej a fotbal. Právě kopaná se stala v poslední době Mateschitzovou vášní. Strategii Red Bullu v kopané pomáhal vymýšlet slavný německý fotbalista Franz Beckenbauer. Red Bull postupně převzal kluby v rakouském Salcburku, New Yorku, Ghaně a Brazílii.
Největší radost zatím Mateschitzovi dělá zmíněný německý klub RB Leipzig, do kterého Mateschitz vstoupil před deseti lety. Jde o geniálně promýšlenou strategii ze strany Red Bullu. Mladí talentovaní hráči jsou vychováváni v klubech v Africe nebo Jižní Americe, pak přestoupí do Evropy, kde hrají poháry a na stáří jsou „uklizeni“ do severoamerického klubu New York RedBulls. U Red Bullu nejde o klasický sponzoring, nýbrž o to, že daný sportovec nebo tým se nejprve stanou sami značkou pod křídly Red Bullu, poté jsou prostředkem, který produkt prodává. Tomuto procesu se říká „redbullizace“ sportu a vynálezcem je právě Dietrich Mateschitz.
Fotbalový sen aus Leipzig
Po úspěšné „redbullizaci“ fotbalového týmu SV Austria Salzburg, v roce 2005 přejmenovaného na Red Bull Salzburg, který od příchodu červeného býka osmkrát vyhrál titul v nejvyšší rakouské soutěži, začal Dietrich Mateschitz pošilhávat do sousedního Německa. Nejprve vyhlížel kluby v Düsseldorfu, Mnichově, Berlíně a okolí. Pak ho ale učarovalo saské Lipsko.
Půlmilionové město s letištěm, perfektním napojením na dálnice a stadionem, kde se hrály zápasy mistrovství světa v roce 2006. Zbývalo jediné, najít klub, který by přešel pod křídla Red Bullu a společně se zavedenou značkou vyletěl za úspěchem. Mateschitz pověřil úkolem Andrease Sadla, bývalého manažera z rakouského klubu FC Tirol Inssbruck. Sadlo sondoval místní fotbalový trh, bedlivě sledoval saské týmy a pak ukázal prstem na tým SSV Markranstädt, který hrál v té době, tedy v roce 2009, pátou nejvyšší německou fotbalovou ligu. Sadlo začal vyjednávat s vedením SSV Markranstädt a podle dostupných informací se dohodli na tom, že první tým SSV Markranstädtu převezme od sezóny 2009/2010 nově vzniklý RB Leipzig. Cena: 350 000 euro každý rok pro SSV Markranstädt. Plácli si a příběh nového klubu RB Leipzig se začal psát v páté lize.
Jak je zvykem u Red Bullu, každý klub pod jeho křídly nese značku v názvu. To měl být i případ Red Bull Leipzig. Protože je však v Německu zakázáno mít sponzora přímo v oficiálním názvu týmu, vedení klubu RB Leipzig přechytračilo německý fotbalový svaz a oficiálně tým přejmenovalo na Rasen Ballsport Leipzig, což v překladu znamená travnatý míčový sport. Tím klubu zůstala zkratka RB a nikdo nemohl nic namítnout.
Jak plave červený býk
Red Bull nad týmem převzal totální kontrolu a vznikla firma s názvem RasenBallsport Leipzig, která má dva společníky. Prvním je z 99 % Red Bull a jedno procento náleží samotnému fotbalovému týmu. Vznikl jasný byznys plán: dostat se co nejrychleji do německé nejvyšší Bundesligy. To, že si Red Bull prakticky koupil svůj klub a vystartoval za vysněnou první Bundesligou, se nelíbilo hlavně ze začátku některým soupeřům a jejich fanouškům. Docházelo i k protestním situacím, kdy týmy odmítali proti RB Leipzig vůbec nastoupit.
Rozjetá německá mašina Dietricha Mateschitze byla k nezastavení, každý rok postupovala výš a konečně se dočkala v roce 2016. RB Leipzig postoupil do nejvyšší fotbalové ligy. Vedení klubu nakoupilo nové hráče a všichni byli zvědaví, jak nováček obstojí v konkurenci velikánů, jako třeba Bayern Mnichov nebo Borussia Dortmund. Nikdo tomu nechtěl věřit, ale po 11 kolech zůstal RB Leipzig neporažený, což se zatím žádnému týmu v historii Bundesligy nepovedlo a sezonu zakončili hráči z Lipska neuvěřitelným druhým místem za mistrovským Bayernem Mnichov. Druhé místo také znamenalo přímou kvalifikaci do Ligy Mistrů.
V následující sezóně sice RB Leipzig nenavázal na úspěch z prvního roku v Bundeslize, přesto skončil na solidním 6. místě a minulou sezonu skončili červení býci z Lipska třetí a potvrdili, že patří mezi současné nejlepší německé týmy. Dietrichovi Mateschitzovi se tak plní další sen. Nejbohatší Rakušan zároveň naznačil, že to není konec a že má s Red Bullem další velké plány. Bude zajímavé sledovat, do jakých dalších vod se mu povede úspěšného červeného býka poslat.