Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Kam expandovat v e-commerce

Region střední a východní Evropy je pro české e-shopy často oblíbeným místem pro první kroky do zahraničí. A nutno podotknout, že je právem zajímavým. „Třeba v Rumunsku roste e-commerce meziročně 30 %. Na dvojnásobný počet obyvatel zde působí zhruba třetinový počet e-shopů než u nás A na celkovém retailu země už se zde e-tail podílí 4 %,“ říká Tomáš Braverman, šéf nákupního rádce Heureka Group.

Nejnovější analýzu zemí regionu CEE a vybraných kategorií vhodných pro expanzi prezentoval na konferenci E-Business Forum 2019. Celou prezentaci z konference E-Business Forum najdete mezi infografikami.

Země, která má z pohledu vstupu velký potenciál, a ve které už mnoho českých hráčů působí, je Maďarsko. „Podíl e-commerce na retailu v Maďarsku už přesahuje 6 %, což je podobně, jako má sousední Slovensko, které je pro domácí e-shopy skoro samozřejmostí,“ říká Tomáš Braverman. Maďarská e-commerce roste meziročně o 20 % a podle odhadů by měla během pěti let vzrůst na dvojnásobek a překročit hranici 3 miliard eur. „Díky velikosti trhu, jeho růstu a edukovanosti Maďarsko během chvíle dožene, a možná přeskočí, i Slovensko,“ podotýká Tomáš Braverman. Stejně jako Česko a Slovensko je Maďarsko velmi fragmentovaný trh. „To znamená, že trh nemá jednoho či dva výrazně silné hráče, ale je roztříštěn mezi velké množství menších hráčů,“ vysvětluje Braverman. 

Reklama
ČEZ

Nevelkou, ale z pohledu potenciálu a růstu zajímavou zemí je Chorvatsko. „Pár tisícovek e-shopů v Chorvatsku tvoří téměř půlmiliardový (eur) obrat. Chorvaté na internetu nakupují rádi, podíl online nákupů je zde za hranicí 5 % celkového retailu a během pěti let by měl dosáhnout desetiprocentního podílu,“ doplňuje Tomáš Braverman. V posledním roce zaznamenal v Chorvatsku významný růst například segment s parfémy, vibrátory anebo sekačky na trávu.

K dalšímu vyspělému e-commerce trhu v regionu CEE patří Slovinsko. „Více než polovina Slovinců už běžně nakupuje zboží online. Slovinci jsou také zvyklí poměrně často využívat služby zahraničních e-shopů v rámci Evropské unie,“ říká Tomáš Braverman. Podobně jako v sousedním Chorvatsku generují tři tisícovky tamních e-shopů 6 % podíl na celkovém retailu země.

Na větší rozvoj e-commerce zatím čekají země jako je Bosna a Hercegovina a Srbsko, ve kterých se bude o velkém boomu online nakupování  mluvit teprve během následujících let. „Srbsko i Bosna a Hercegovina už jsou na rozvoj e-commerce připraveni po technické stránce – mají e-shopy, nebojí se platit kartou třeba virtuální zboží nebo služby a mají relativně dobrou infrastrukturu, ale na většího boomu v online nakupování se teprve čekají v následujících letech.  Důvody jsou především kulturní. Myšlení a přístup k nakupování se v těchto zemích však pomalu mění, a během pár let se zde online rozvine naplno,“ vysvětluje Tomáš Braverman.

E-shopy uspějí s kontaktními čočkami, parfémy nebo sekačkami

Konkrétní segmenty, se kterými se vyplatí do dané země vstoupit, se liší. „Jsou segmenty, které jsou meziročně zajímavě rostoucí ve všech zemích – z tohoto pohledu jsou zajímavé třeba sekačky na trávu, které rostou zhruba o polovinu. Všude rostou také pleny a na více než dvojnásobek rostou v některých zemích například kontaktní čočky,“ říká Tomáš Braverman, a pokračuje. „Naopak třeba u mobilních telefonů je vidět, že významně nerostou skoro v žádné zemi. Potvrzuje to, že raketový růst zažívají v onlinu další segmenty, klasicky zboží běžné denní spotřeby, kosmetika, drogerie a tak dále. Zákazníci napříč Evropou se zkrátka učí online nakupovat už téměř vše.“ 

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu