Zrovna čtu zajímavou knížku „Everybody Lies”, kterou napsal Seth Stephens‑Dawidowitz o tom, jak vyhledávání na Googlu hodně vypovídá o různých sterotypech, včetně těch, o kterých nechceme nebo v politicky korektní společnosti nesmíme mluvit. Tak jsem udělal jeden experiment a rychle se podíval na to, co Google ví o česko vs. slovenských sterotypech.
Je zajímavé začít jednoduchým hledáním Proč Češi / Slováci… v angličtině, češtině a slovenštině. Anglické hledání je asi nejpozitivnější, ale vytváří výrazně odlišný pohled na Čechy a Slováky v porovnání s hledáním v češtině nebo slovenštině.
Zajímavější je pohled na to, co hledají Češi o Češích a Slovácích a opačně.
Českých hledání je víc pouze proto, že Google má nastavené určité minimum hledání z toho důvodu, aby se odkazy ukázaly, a těch českých hledání je prostě víc.
Na závěr několik málo vhledů:
• Nejvíc hledání je o sterotypech mezi národy.
• Slováci se netrápí tolik vztahy s Čechy, jako Češi se Slováky.
• Anglické hledání je v případě Čechů víc o sportech, zatímco v případě Slováků o osob‑ ním vzhledu.
• Svět ani Slováci nechápou, proč Češi nemají euro a nevěří v Boha.
• Slováci o vlastním národu kladou otázky spoje‑ né se společenskými problémy, zatímco Češí více otázky o individuálním chování.
Co to o nás vypovídá? Národnostní stereotypy tady jsou, i když o nich nechceme otevřeně mluvit. Podobně, jak to popsal Seth Stephen‑Dawidowitz v případě americké společnosti. Jenom na základě těchto hledání na Googlu a bez jakékoliv hlubší analýzy se Češi jeví víc individualističtí než Slováci. Slováky o něco víc trápí společenské problémy.