O česko‑slovenských stereotypech na Googlu

Zrovna čtu zajímavou knížku „Everybody Lies”, kterou napsal Seth Stephens‑Dawidowitz o tom, jak vyhledávání na Googlu hodně vypovídá o různých sterotypech, včetně těch, o kterých nechceme nebo v politicky korektní společnosti nesmíme mluvit. Tak jsem udělal jeden experiment a rychle se podíval na to, co Google ví o česko vs. slovenských sterotypech.

Je zajímavé začít jednoduchým hledáním Proč Češi / Slováci… v angličtině, češtině a slovenštině. Anglické hledání je asi nejpozitivnější, ale vytváří výrazně odlišný pohled na Čechy a Slováky v porovnání s hledáním v češtině nebo slovenštině.

Zajímavější je pohled na to, co hledají Češi o Češích a Slovácích a opačně.

Českých hledání je víc pouze proto, že Google má nastavené určité minimum hledání z toho důvodu, aby se odkazy ukázaly, a těch českých hledání je prostě víc.

Na závěr několik málo vhledů:

• Nejvíc hledání je o sterotypech mezi národy.

• Slováci se netrápí tolik vztahy s Čechy, jako Češi se Slováky.

• Anglické hledání je v případě Čechů víc o sportech, zatímco v případě Slováků o osob‑ ním vzhledu.

• Svět ani Slováci nechápou, proč Češi nemají euro a nevěří v Boha.

• Slováci o vlastním národu kladou otázky spoje‑ né se společenskými problémy, zatímco Češí více otázky o individuálním chování.

Co to o nás vypovídá? Národnostní stereotypy tady jsou, i když o nich nechceme otevřeně mluvit. Podobně, jak to popsal Seth Stephen‑Dawidowitz v případě americké společnosti. Jenom na základě těchto hledání na Googlu a bez jakékoliv hlubší analýzy se Češi jeví víc individualističtí než Slováci. Slováky o něco víc trápí společenské problémy.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-29

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-29

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Dobré ráno, Česko
Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Beatrice Cornacchia
Veronika Burešová
Aritium
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

MAM Souboj spotů červen
MAM_web_Knowlimits
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
Miky Karas a Miky Bílek_Etnetera_nový web-otvírák - 2025-07-02T100024
MAM Souboj spotů červen
MAM_web_Knowlimits
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
Miky Karas a Miky Bílek_Etnetera_nový web-otvírák - 2025-07-02T100024