Podle loňské studie Googlu přistupuje 53 procent českých uživatelů internetu na web z mobilu stejně často jako z osobního počítače. Data získal vyhledávač z interních zdrojů a od tří tisíc respondentů. O mobilním chování Čechů hovořil na konferenci IAC Petr Houzar, který se v Googlu stará o spolupracující české, slovenské a maďarské agentury.
Za příčinu této mobilní revoluce považuje levná data. „Vidíme, že lidé si pouští video, když třeba čekají na tramvaj. Videa dřív sledovali většinou jen na wi-fi,“ uvedl.
Podle Houzara lidé také surfují na mobilu při sledování televize. V 93 procentech případů ale jejich vyhledávání na telefonu vůbec nesouvisí s tím, co momentálně v televizi sledují. „U televize na smartphonu konzumují zejména zprávy, e-maily a sociální sítě,“ vyjmenoval.
Podle dat největšího světového vyhledávače mají vyhledávání na mobilu i další specifika. Například 60 procent vyhledávání aut na mobilu provádějí ženy a většina z nich souvisí s barvou nebo tvarem vozu. „Lidé se snaží hledat právě věci, které vidí někde na ulici kolem sebe a rovnou je zadávají do mobilu,“ vysvětluje Houzar.
Podobně to funguje i u realit. „Když se podíváte na hledání z mobilu, zjistíte, že většina dotazů je lokální. Konkrétně to funguje tak, že pokud se lidé ocitnou ve čtvrti, která je zaujme, hledají, kolik tam stojí bydlení,“ dodává.
Pokud vás najdou, nakoupí
Uživatelé také automaticky očekávají, že výsledky z vyhledávání v mobilu budou přizpůsobeny místu, na kterém se nacházejí.
Nedávají do vyhledávacího dotazu slovo „poblíž“, ale předpokládají, že když do vyhledávacího dotazu napíší spojení „ceny nemovitostí“, výsledek jim ukáže, kolik stojí reality právě kolem nich.
Pro marketéry je také zajímavé, že poměrně výrazně roste v mobilním vyhledávání dotaz „kde koupit“. Po jeho zadání uživatel očekává navigaci nebo mapu, jak se dostane k produktu, který ho zajímá. „Když už si někdo najde lokální informaci, tak máme změřeno, že do vyhledané prodejny dorazí do dvou až tří hodin,“ podotkl manažer.
Houzar také firmy upozornil, že pro jejich úspěch na mobilu je zásadní rychlost načítání stránek. „Má obrovský vliv na mobilní konverze a na míru opuštění webových stránek,“ řekl.
České weby ale podle jeho názoru na „mobilní věk“ připraveny nejsou. Na 3G připojení se průměrně načítají sedm a půl vteřiny. Optimální doba je přitom do dvou sekund.