Bibloo má lokalizovaný e-shop v jedenácti zemích. To znamená, že kromě národní domény disponuje webem s příslušným jazykem, lze na něm platit místní měnou a nakupujícím je poskytován i zákaznický servis, do kterého patří tamní adresa pro vrácení objednaného zboží. „E-shopy Bibloo v těchto zemích vypadají úplně jako by byly lokální. Přitom tam nemáme žádné kanceláře. Všechny objednávky do všech zemí odcházejí odsud z Prahy,“ říká Milan Vlček, provozní ředitel Bibloo. Sešli jsme se na Zličíně, kde má firma svoje sídlo i sklad o rozloze 10 tisíc metrů čtverečních.
Působíte na 31 trzích. Co to obnáší z pohledu logistiky?
Během loňské analýzy jsme si určili celkem sedm zemí, které z našeho pohledu skýtají největší potenciál. Intenzivně tam rosteme. Jde konkrétně o Česko, Slovensko, Rumunsko, Slovinsko, Chorvatsko, Bulharsko a Maďarsko. Na všech 31 zemí máme nasmlouváno 16 přepravních společností. Tady na pražském Zličíně máme mimochodem i vlastní foto studio, kde vytváříme fotky námi nabízeného zboží. Vydáváme také vlastní magazín pro naše zákazníky a VIP partnery. Co se přepravy týče, letos plánujeme ve všech zemích umožnit doručení dokonce do druhého dne. Dnešní přepravci toho jsou schopni. To, že máme pouze jeden sklad, vůbec nevadí.
Za necelé tři roky existence firmy posíláte zboží do tří desítek zemí. Jaký je recept na tak rychlou expanzi?
Máme dobře nastavený byznys model. Nabízíme přes 130 značek a máme 150 tisíc kusů produktů na skladě. Prodáváme prémiové značky, takže pro nás nejsou ztrátové. Naši cílovou skupinu máme mezi 25 a 45 lety. Jde převážně o finančně dobře zajištěné ženy a muže, kteří módu sledují a jsou při výběru nároční. Je zřejmé, že on-line prodej globálně intenzivně roste, a proto je pro nás důležité stát se v dané zemi jedním z největších e-shopů. Také máme dobře uživatelsky nastaven náš web. Měsíčně na něj zavítá přes dva a půl milionu zákazníků.
Liší se marketing na jednotlivých trzích?
V aplikaci marketingových postupů nejsou v jednotlivých zemích rozdíly. Liší se pouze to, jak to kde funguje. Všude máme PPC a display kampaně, dále on-line aukce a newslettery. V Rumunsku, které je pro nás po České republice druhou nejdůležitější zemí, nám třeba neplacené příspěvky na Facebooku fungují nejlépe. Příspěvky tam mají větší sledovanost a víc se na ně kliká. Je to tím, že Rumuni tráví na Facebooku víc času, a přestože je tam menší kupní síla, lidé si naše zboží hodně pořizují. Potrpí si tam na značkové oblečení. Zákazníci v Rumunsku jsou – co se výběru módy týče – odvážnější, mají rádi výstřednější věci než Češi.
Pracujete se slevami v jednotlivých zemích rozdílně?
Poláci a Maďaři jsou citlivější na cenu než jiné národy. Slevy tam mají větší ohlas dokonce než u nás, přestože jsou Češi jinak přeborníky v nákupech ve slevách. V Polsku hodně využíváme partnerský marketing. Zvyšujeme počet cenových srovnávačů, na nichž se v zahraničí vyskytujeme. To nám při dobré cenotvorbě dává konkurenční výhodu.
Využíváte tedy nějak zahraniční marketéry?
Celý marketing vzniká tady v Praze. Zimní, letní nebo velikonoční kampaně jsou stejné pro všechny trhy. Jediné, co musíte zohlednit, jsou různé termíny svátků, třeba konkrétně Velikonoce. V Rumunsku jsme velikonoční kampaň měli o týden později než u nás a na Slovensku. Jinak vypadala stejně.
V Praze máte sedm aut, která rozvážejí dokonce do dvou hodin. Máte vlastní rozvážku i v cizině?
Zákazníci jsou čím dál náročnější a tato služba tomu jde vstříc. Denně takto odbavíme desítky objednávek. Letos proto plánujeme rozšířit zónu, do které zboží doručíme během dvou hodin, i na okolí Prahy. Zákazníci o to mají zájem. Máme případ jedné paní, která si nechala zboží dovézt dokonce do nemocnice, když ležela na lůžku. Nudila se, tak objednávala, a byla překvapena, že to skutečně během dvou hodin přišlo. Jiná zákaznice si zase v začátcích služby objednala dvě zásilky za sebou jenom proto, aby si ověřila, jestli to do dvou hodin skutečně zvládneme. Výhledově plánujeme vlastní rozvážku i v cizině, protože v Praze se velmi osvědčila a je o ni čím dál větší zájem. Ale v tuto chvíli to není priorita.
Osobně si vyzvednout zboží může zákazník v Bibloo Concept Store v obchodním domě Kotva. Jak vám prodejna funguje?
Jednak funguje jako výdejní a prodejní místo, ale využíváme ji rovněž jako showroom. V rámci oficiálního programu Prague Fashion Week se tam například konala akce Czech Designers Market, kde na jednom místě mohli zákazníci nakoupit vybrané kolekce od předních českých návrhářů. Součástí obchodu je dvakrát ročně i outlet. Výhodou pro zákazníky je to, že objednané zboží si tam mohou vyzkoušet a případně i vrátit, když jim nesedí. Je to naše výkladní skříň, ve které děláme eventy, fotíme, a pak to používáme jako obsah pro naše sociální sítě. Uvažujeme o otevření pop-up obchodu také v některých dalších zemích a městech, třeba v Bukurešti, Budapešti, Záhřebu nebo Lublani. Z pohledu prodejů pro nás ale kamenná prodejna moc důležitá není. Jsme e-shop a tohle je jen něco navíc.
Jak řešíte call centrum pro zahraničí?
Celé sedí tady v Praze. Jsou to cizinci ze zmiňovaných sedmi zemí, které jsou pro nás prioritní. Většinou umí i česky, protože tu žijí, takže je s nimi dobrá domluva. S nakupujícími je potřeba být co nejvíc v kontaktu, takže zákaznické centrum v národních jazycích je velmi důležité.
Chystáte se i mimo Evropu?
Zatím to neplánujeme. Chceme se opravdu soustředit na tu sedmičku zemí, potažmo další evropské země, kde už působíme.
Milan Vlček
Vystudoval Fakultu humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. Po škole se živil jako konzultant se zaměřením na projektové řízení ve společnosti Deloitte. Nato působil v pojišťovnictví, kde byl manažerem pro budování sítě makléřských poboček v Polsku, Itálii, Rumunsku a Maďarsku. V Bibloo pracuje přes půl roku. „Loni mělo Bibloo tržby 411 milionů korun. Na to, že završilo teprve dva ucelené roky fungování, to je dobrý výsledek,“ říká provozní ředitel Milan Vlček.
Rumuni mají rádi výstřední oblečení a značkové věci, říká provozní šéf Bibloo.
Foto: Libor Fojtík