Téměř výhradně charitativní či osvětové – a také provokativní a polarizující – kampaně získaly nejvyšší ocenění českého Art Directors Clubu v letošním ročníku soutěže ADC Creative Awards dříve známé jako Louskáček. A hned dva projekty dostaly i Grand Prix, která bývá udělena jen zhruba jednou za dva roky.
Bistro Agency ji – a tři zlata – získala za projekt Češi, děkujem, provokativní sociální experiment, v jehož rámci vystrašila řadu „slušných Čechů“, když jim na billboardech – a poté i v digitálu – nechala v jejich rodných jazycích děkovat lidmi, kteří dostávají pomoc od neziskové organizace Člověk v tísni. Kampaň bodovala v kategoriích OOH, využití médií a integrovaných kampaní.
„Nikdy jsem se necítil tak špatně, jako když byla tato kampaň on-air a my dostali první reakce. Naštěstí to ale s naší společností není tak špatné, o čemž svědčí i tato cena. Češi, děkujem!“ řekl při přebírání cen na pódiu kreativní ředitel Bistra Jan Rídl.
Měla by to být naše povinnost
Druhou Grand Prix a také tři zlata dostala OMS Production baviče Kamila Bartoška, který do bulvárního pořadu televize Prima Prostřeno „propašoval“ člověka stiženého Tourettovým syndromem. Na první pohled jen „prank“ zaštítila asociace pacientů s tímto postižením. Projekt uspěl v kategoriích využití médií, obsahu a integrovaných kampaní.
„Jsem nadšený, že jsme mohli ocenit právě tyto kampaně. Nevěřím totiž, že jedinou úlohou kreativců je jen prodávat víc zboží. Je zodpovědností nás všech měnit tento svět k lepšímu. Nebo ho alespoň neměnit k horšímu,“ uvedl pro MAM předseda pořádajícího ADC Radouanne Hadj Moussa.
Dvě zlatá ocenění získal producent Marek Partyš za on-line video Jágrlama pro nadaci Brontosauři v Himálájích. Po jednom dostaly ještě Ogilvy & Mather a Triad Advertising. Ogilvy za rozhlasový spot pro Nadaci Leontýnky a Triad za na sítích realizovaný projekt k výročí 17. listopadu připravený pro O2.
Nejúspěšnějším subjektem letošního ročníku Louskáčku se kromě OMS Production a Bistra, které dostalo ještě dva bronzy za náborovou kampaň pro Škodu Auto, stala ještě WMC Grey, která vybojovala pět stříbrných cen za práci pro Kofolu a jeden bronz za POS materiál pro Pivovary Lobkowicz.
Pomyslnou pětku nejvíc oceněných agentur by doplnily několik posledních let Louskáčku dominující Kaspen/Jung von Matt, který bodoval s kampaněmi pro Tchibo, Ikeu a Budějovický Budvar, a McCann Prague, který získal stříbrná a bronzová ocenění za projekty pro Vodafone a řetězec prodejen Sklizeno.
Klientem roku je T-Mobile
Mezinárodní porota pod vedením Brita Johna Pallanta, zasedala dva dny. Letos se této národní soutěže kreativity v komerční komunikaci zúčastnilo rekordních 57 přihlašovatelů. Celkem bylo v průběhu svižně moderovaného slavnostního večera v pražském klubu Roxy rozdáno 10 zlatých, 16 stříbrných a 28 bronzových cen.
Další bustičky kreativce se skly brýlí v barvě odpovídající ocenění si odnesly Creative Embassy, Wunderman, Hullabaloo, VCCP, Mustard, Nydrle, Outbreak, The Future Bakery, Dark Side, Boogie Films, Addict Agency, Mark BBDO a Zaraguza CZ.
Klientem roku byl vyhlášen T-Mobile, který podle porotců vykazuje konzistentní kvalitu komunikace dlouhodobě. To může být jisté zadostiučinění pro agenturu Saatchi & Saatchi, která se svými televizními spoty s hercem Ivanem Trojanem nebyla u ADC – na rozdíl od menší soutěže Zlatá pecka – kupodivu nikdy úspěšná. Tři stříbra v kategorii Film získala za spoty natočené v posledním roce této plodné spolupráce.
Ohníček zapálil Jež
V soutěži Young Directors pořádané ve spolupráci s Asociací producentů v audiovizi (APA) zvítězila Veronika Jelšíková, která svůj reklamní spot na téma ženy v reklamě natočila pod vedením Petry Ondřejkové a Kláry Palmer z Amazing Production. Na dalších místech se umístili Matyáš Fára, kterého koučovali Toaster Pictures, a Tereza Vejvodová, kterou podpořila agentura Unit & Sofa.
Zlatý ohníček za přínos pro českou reklamu získal René Jež, majitel společnosti Lionhearted, která prostřednictvím soutěže Young Lions vzdělává a motivuje mladé kreativce a ty nejlepší vysílá na festival Cannes Lions.
Kompletní žebříček najdete na stránkách MAM (www.mam.cz), galerii všech oceněných prací pak na webu ADC (www.adc-czech.cz).
Takhle se radujete, když v Louskáčku vyhrajete nejen tři zlata, ale i Grand Prix.
Zdroj: Bistro Agency
Slovenský Triad Advertising dostal zlato za „osvětový“ projekt pro česko-slovenský O2.
Zdroj: ADC
Bistro svými billboardy pro Člověka v tísni vyvolalo skoro pozdvižení.
Zdroj: Bistro Agency
Titul Klient roku získal poprvé T-Mobile.
Zdroj: ADC
Kazma (vpravo) na pódiu nabízel milionové nápady. Za tenhle získal tři zlata i Grand Prix. S čím přijde příště?
Zdroj: ADC