Síť drogerií Rossmann, v jejíchž prodejnách se do loňského prosince ozývala pouze reklama bez hudby, spustila in-store rádio, jehož cílem je hrát „příjemnou podkresovou hudbu v kombinaci s aktuálními produktovými a náborovými nabídkami“. Řetězec se přitom rozhodl obejít se bez Ochranného svazu autorského (OSA).
Poplatky OSA a Intergram jsou vysoké
„In-store rádio je pro nás velmi významným marketingovým nástrojem. Jsme si vědomi, že naši zákazníci nakupují velmi impulsivně, proto je nutné oslovit je přímo na prodejním místě. Hudbu jsme však nepouštěli, a to především kvůli velmi vysokým poplatkům OSA a Intergramu,“ říká Marcela Syrovátková, vedoucí marketingového oddělení společnosti Rossmann. Podle Davida Maliny, projektového manažera společnosti IS Media, která in-store rádio pro Rossmann zajišťuje, je úspora oproti poplatkům OSA od 30 do 70 procent.
„Hudba hraje po celou dobu otevírací doby a je čtyřikrát za hodinu prokládaná našimi reklamními spoty upozorňujícími na nabídku. Zatím máme jednotnou celoplošnou hudební strategii,“ přibližuje Syrovátková.
Programová skladba in-store rádia firmy IS Media zohledňuje biorytmus člověka během dne. Dopoledne jsou ke slyšení pomalejší tóny, odpoledne naopak živější, a večer opět klidnější. „Ale zaměstnancům před otevírací dobou hráváme svižněji, aby se lépe nastartovali do nového dne a byli připraveni na první zákazníky,“ vysvětluje Malina. Data o návštěvnosti slouží i k automatickému nastavení hlasitosti. V provozních špičkách se hraje hlasitěji, v klidnějších hodinách se produkce ztiší.
Střední proud nikoho neurazí
„Z našich výzkumů vyplývá, že 80 procent zákazníků preferuje v prodejně hudbu, 13 procent neví a jen sedm procent chce nakupovat bez hudby,“ říká Malina s odkazem na předloňský dotazníkový výzkum, který ve spolupráci s firmou IS Media dělali studenti Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. „V obchodním centru, kde jsou zastoupeni zákazníci všech skupin, doporučujeme klidnější hudbu středního proudu, která je obvykle velmi dobře přijímaná.“
IS Media je u ministerstva kultury zapsána jakožto nezávislý správce práv a hraje převážně hudbu autorů a interpretů, se kterými OSA a Intergram nemají uzavřenu smlouvu. „Máme partnerství se zahraničním nezávislým správcem a zastupujeme tak asi dvacet tisíc umělců z celého světa,“ říká Malina s tím, že 90 procent jejich klientů preferuje právě tuto jimi licencovanou hudbu před tou, u níž musí platit poplatky OSA a Intergram. Tu totiž firma také poskytuje. „Cenovou nabídku jsme obdrželi samozřejmě nejen na hudbu licencovanou firmou IS Media, ale také na OSA hudbu, a jelikož součástí naší image není typická česká hudba, rozhodování bylo jasné,“ zdůvodňuje výběr Syrovátková.
Spolek OSA v roce 2016 zdražil poplatky v některých případech až o padesát procent. „Naše střízlivé plány byly překročeny způsobem, který nejlépe vyjadřuje termín ‚outstanding‘ nebo, chcete-li, říše snů,“ pochvaloval si hospodaření spolku v roce 2016 předseda jeho dozorčí rady Luboš Andršt.
Jaká je sazba za provoz in-store rádia?
Prodejna o velikosti 80 m2 se čtyřmi reproduktory zaplatí v Praze spolku OSA a společnosti Intergram poplatky ve výši 605 korun měsíčně. V menších obcích se jim platí méně, ale cena neklesá pod 400 korun. Dnes je stav takový, že OSA zastupuje i Intergram a podepisuje se jedna smlouva a částka na ní se sčítá z poplatků pro oba tyto subjekty. Do budoucna OSA chystá sloučení ceníku, respektive uvedení ceny OSA a Intergram v jednom ceníku. Když má obchodník rádio, které obsahuje rádiový tuner, musí platit poplatek také Českému rozhlasu. To platí pro každé rádio ve firmě, bez ohledu na to, jestli se používá k přehrávání hudby zákazníkům nebo zaměstnancům.
David Malina, IS Media
Proud hudby je přerušován aktuálními reklamními hlášeními, které se namlouvají ve studiu.
Foto: Thinkstock