Několikrát měsíčně nám chodí poptávky, ze kterých nemáme žádný zisk, protože jsou falešné. Není v nich ani uvedeno jméno firmy, jsou často odeslané z osobního e-mailu, anebo přijdou od firmy, která posílá poptávku jen do počtu, aby splnila byrokratickou povinnost.
Nejhorší variantou jsou někteří zaměstnanci agentur, kteří pracují na eventech. Nechají si zpracovat kompletní nabídku na sezonní nebo dokonce celoroční road show, na festivaly, na eventy… Nám obvykle trvá zpracování podkladů i víc než 24 hodin. Náš potenciální klient chce výsledek nejlépe ihned a odmítá se dostavit na osobní schůzku. My svou práci uděláme a návrh pošleme. Krátce nato však dostaneme zprávu, že akce realizována nebyla. Ve skutečnosti proběhla, jen bez zajištění naší agenturou.
Tímto způsobem získají firmy představu o nákladech na pořádání akce, ušetří čas, peníze a agenturu nakonec obejdou. Proti takovým nekalým taktikám je možné bojovat maximálně nevypracováním kalkulace nebo osobním seznámením s každým klientem, což je mnohdy nereálné.
Co bych tedy poradila pro takové případy, kdy z vás konkurence nebo klient jen tahá rozumy a nechová se férově? Určitě nás s takovou zkušeností bude spousta. Důležité je zachovat stále stejný přístup, i když ho konkurence může využít sama pro sebe. My třeba vytváříme kalkulaci na míru a nerozesíláme žádný univerzální ceník.
V případě, že podezřelé úmysly u potenciálních zákazníků poznáte, můžete je zanést na černou listinu a s podobnými firmami už dále nespolupracovat. Jejich poptávky s omluvou nezpracujte. Klienta nemusíte mít za každou cenu a plnit mu všechna přání, pokud to není reálné, nebo pokud to dokonce může ohrozit vaši práci.
Určitě se nevzdávejte. Konkurence může převzít vaši taktiku, jenže nemá vaše zkušenosti a nenabízí přidanou hodnotu, kterou máte vy. A to je ve službách důležité. Pokud pochopíte, že není nutné mít všechny klienty, ale jen ty, kteří vaši práci ocení a vyhledávají ji, máte vyhráno.
Zuzana Šimková, manažerka, Imperial Agency