Nebezpečná mělčina: Jak internet mění náš mozek

Co je charakteristickým rysem dnešních konzumentů digitálních médií, kterými jsme my všichni? Střídavě se „namáčíme“ do množství různých textů, místo abychom dokázali nad jedním udržet soustředěnou pozornost. Náš vztah k nim je velmi dočasný. Jen po nich rychle přejedeme očima. Jako by text byla hladina a my jsme byli jezdci na vodním skútru, zatímco dříve jsme si mohli dovolit být potápěči a objevovat hlubiny v autorově sdělení. Téměř s jistotou čteme denně mnohem víc slov než před dvaceti lety. Věnujeme jim ale mnohem méně soustředěné pozornosti.

Nicholas Carr svou knihu „Nebezpečná mělčina: Jak internet mění náš mozek“ ne náhodou začíná odkazem na legendárního Marshalla McLuhana, který upozorňoval, že technologie mění vzorce našeho vnímání. Carr tuto tezi rozvíjí popisem zkoumání nervové soustavy a mozku, která prováděli různí badatelé. Vědci byli v minulosti přesvědčeni, že plasticita mozku se v dětství zastaví. Později se ale přišlo na to, že to, jakým podnětům se dlouhodobě vystavujeme, pomalu mění fyziologické struktury i dospělého mozku.

České vydání knihy, která se v roce 2011 ocitla mezi finalisty Pulitzerovy ceny, nás upozorňuje, že dlouhodobé těkání pozornosti může vést k novému uspořádání neuronových drah v mozku. Rozptýlenost způsobená digitálními médii mění naši schopnost se soustředit.

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Rostislav Čítek
Cadbury Flake reklama
SK Slavia Praha dresy
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345