Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Marketing a HR se začaly kamarádit

Při současné situaci na trhu je employer branding neboli značka zaměstnavatele žhavé téma. A to nejen pro velké korporace. Na konferenci Employer Branding Experience 2017 o něm mluvil například Libor Šimon, spoluzakladatel digitální agentury Symbio. Ta má asi 50 zaměstnanců a sídla v Praze a Pardubicích.

„Nebudujeme svoji značku zaměstnavatele cíleně. Snažíme se dělat věci tak, jak si myslíme, že jsou přirozené,“ řekl pro MAM Šimon. „Nechceme tvrdit, že jsme úžasní. Komunikujeme, jací doopravdy jsme. Nebráníme se říkat i to, co lidi u nás možná bude štvát. Protože nakonec na to stejně sami přijdou,“ doplňuje.

Součástí agenturního života jsou pravidelná setkání lidí z celé firmy. Během nich mezi sebou sdílejí věci, které je inspirují, a zároveň diskutují o provozních záležitostech. Například prozrazují důvody, proč jdou nebo nejdou do jednotlivých tendrů.

Každý rok firma vytváří kroniku, ve které mapuje agenturní život. Je dostupná on-line a pro zaměstnance také v tištěné podobě s osobním vzkazem hlavních lídrů.

Pro Symbio je při výběru zaměstnanců důležitý důvtip, pestrost koníčků nebo zájem o hezké věci, protože takové mají být i výstupy agentury. Nesmí jim chybět ani schopnost samostatné práce. V agentuře totiž nehlídají čas na zakázkách a nadřízení poskytují zaměstnancům velkou důvěru. Neuplatní se tam ani člověk, který má tendenci se před prací schovávat.

Pokud hledají do agentury nové zaměstnance, ptají se lidí v týmu, jakého člověka by chtěli, případně jestli neznají někoho vhodného. Životopisy chodí přímo Šimonovi a on na ně odpovídá. „Přichází jich deset až patnáct týdně, i když právě nikoho nehledáme,“ říká.

Součástí výběrového řízení je den ve firmě, kdy se uchazeč zapojuje do práce agentury a obě strany zkouší, jestli „to bude klapat“. „Naše firemní kultura je jako magnet. Některé lidi přitáhne, jiné odpudí,“ uzavírá Šimon.

Mezi marketingem a HR

Naopak cílenou strategii při řízení employer brandingu zvolila konzultační společnost KPMG. Věnuje se mu napříč personálním a marketingovým oddělením. Zaměřila se především na studenty a absolventy vysokých škol.

Personalisté hlavně stanovují cílové skupiny a řídí náborový proces. Marketingové oddělení má na starosti náborovou kampaň, kariérní stránky, sociální sítě, videoobsah, produkci eventů, tvorbu propagačních materiálů, sponzoring nebo blog psaný přímo zaměstnanci. „Sledujeme počet obdržených životopisů, dosah a konverzi kampaní. Důležitou metrikou je pro nás i cena za najmutí jednoho člověka,“ specifikuje Jana Samšuková, specialistka na employer branding KMPG.

Jiný příklad je Raiffeisenbank. Ta začala věnovat vyšší pozornost značce zaměstnavatele před pěti lety s příchodem nového HR ředitele Filipa Šandy. Firma se víc soustřeďuje na digitalizaci, práci s velkými daty v HR nebo zvýšení efektivity HR procesů. „Výrazně jsme posílili kompetence i odpovědnosti manažerů při vedení lidí. Devadesát procent lídrů si nově vychováme uvnitř Raiffeisenbank,“ podotýká Petra Kopecká, manažerka externí komunikace banky.

Lidl je starostlivý

Obchodní řetězec Lidl má za cíl být nejatraktivnějším řetězcem v oboru. Momentálně pro něj pracuje 9500 lidí. „Naši zaměstnanci mají zásadní podíl na tom, jak nás vnímají zákazníci, a tedy na našem celkovém úspěchu,“ vysvětluje strategii PR manažerka Zuzana Holá. Firemní hodnoty vypracovalo vedení společnosti ve spolupráci se zaměstnanci.

V předělaných prodejnách vzniklo zaměstnanecké patro. „Jsou v něm moderní odpočinkové prostory se zastřešenou terasou, sociální zázemí včetně sprch, ale i kanceláře a školicí prostory,“ jmenuje Holá.

MHD při náboru „jede“

Ne všichni zaměstnavatelé ale investují prostředky do dlouhodobých konceptů. Řada firem se snaží rychle hasit pomyslný požár a najmout chybějící pracovníky, například brigádníky před Vánoci: „Tuzemské firmy potřebují před svátky obsadit několik tisíc míst a aktuálně jich přibližně třetina na brigádníky ještě čeká,“ nastiňuje situaci Vít Krčmář, jednatel agentury Promoteri.eu.

Kariérní weby už firmám nestačí a společnosti hledají, „kde se dá“. Vznikají kvůli tomu velké náborové kampaně. Například největší český internetový obchod Alza.cz inzeruje volná místa pro skladníky, administrátory na logistiku i specialisty prodejní sítě. Využívá k tomu billboardy, inzerci v MHD, prodejny a reklamu na sociálních sítích. „Kampaně nám fungují. Co se týká logistických pozic, investice do ní se nám už vrátily,“ popisuje Patricie Šedivá, tisková mluvčí Alzy.

Konkurenčnímu obchodu Mall.cz pomáhalo v lákání nových pracovníků jídlo. „Kampaň zaznamenala pozitivní ohlas. Zaujala zejména reklama v MHD, především vizuál s řízky, který jsme dále podpořili nabídkou zvýhodněného stravování pro zaměstnance. Oběd za 20 korun je jedním z nejpozitivněji vnímaných náborových benefitů,“ tvrdí Jan Řezáč, tiskový mluvčí Mall.cz.

Kampaň připravil i prodejce nábytku Ikea. V inzerátech, které byly třeba v metru, hledal lidi do restaurace, skladu a na pokladny: „V období probíhající kampaně jsme nabrali 190 nových kolegů. Při obsazování problematických pozic se časově pohybujeme okolo 20 až 25 dnů,“ uvádí Ladislav Onderka, manažer náboru.

Současná situace zkrátka nahrává tomu, aby personalisté a marketéři spojili své síly. Ještě nikdy se tak moc nepotřebovali.

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu