Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Zákazníka jsme slevami nakazili my sami. A jen my ho můžeme i vyléčit. Slevové šílenství je neefektivní a nevede k budování našich značek

Už si ani nepamatuji, kdo s tím na trh přišel jako první. Myslím, že se o představení slevového nešvaru českému zákazníkovi postaral někdo z prodejců levné módy už někdy v polovině poslední dekády minulého století. Z módy to byl jen krůček do zbytku retailových odvětví. Potraviny, DIY, elektronika i nábytek se začaly předhánět v tom, kdo první nabídne lidu slevy pět, deset, patnáct procent z prodejních cen.

A ejhle, najednou jsme všichni zjistili, že snižující se nominální hodnota našeho sortimentu a s ní snižující se marže už neunesou tak vysokou hladinu slev. Nevadí, řekli si retailoví filutové a začali nabízet „pseudoslevy“ v podobě jakýchsi krátkodobých, většinou víkendových ponížení cen, které se nazývají „ceny doporučené dodavatelem“.

Ukažte mi prosím alespoň jednoho seriózního dodavatele, který bude svému odběrateli diktovat, s jakou marží a za jakou cenu má jeho výrobky prodávat. Cena doporučená dodavatelem je výmyslem prodejců, nikoliv výrobců. Co nám to však na trhu způsobilo? Najednou jsme se už nebavili o slevě deset či patnáct procent, ale 25, 30, a po pár letech nás konkurenční boj dovedl až ke komunikaci slev na úrovni 50 až 70 procent z cen doporučených dodavatelem. Naše vlastní hloupost, sami jsme si podřezali větev, na které sedíme. Marže je pryč, zisky nerostou a zákazník není hloupý.

Reklama
Abovalve

Už několik let apeluji na své kolegy v rámci retailu, abychom se vrátili zpět k reálným cenám a reálným slevám, nebo ještě lépe prostě všichni komunikujme férovou cenovou hladinu každý den. Tím bude vše vyřešeno a už nebudeme muset při zalistování nového artiklu přemýšlet nad tím, kolik obratu asi uděláme za plnou cenu a kolik v akci a ve slevě.

Dnes se v určitých segmentech retailu tvoří téměř 50 procent obratu přes zlevněné a akční produkty. To je nemoc, kterou jsme zákazníka nakazili my prodejci. A jen my ho budeme schopni zase vyléčit. Obávám se však, že na našem trhu chybí profesionalita a serióznost. Jako příklad uvedu slevovou akci Black Friday. Fenomén, který k nám před několika lety přišel z USA. Jeden den, jeden pátek na konci listopadu. Takhle to funguje ve vyspělých zemích. Ne však u nás. Marketingoví myslitelé několika prodejců v České republice dnes omílají tuto akci téměř každý druhý pátek. Čeho tím dosáhnou?

Jakub Střeštík, generální ředitel, Kika nábytek CZ/SK

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)