Videoprojekce na fasády budov jsou nákladné a na výrobu časově náročné. Přesto takzvaný videomapping nachází své marketingové využití čím dál častěji. Produkt, který není pro každého, může dojet na to, že se po čase okouká. Někteří se z něj ale naopak snaží udělat běžnou věc, která by mohla být budoucností venkovní reklamy.
Když se slaví narozeniny
Videomapping je aktuálně z marketingového hlediska luxusním produktem, kterým chcete dát všem kolemjdoucím vědět o svém úspěchu. Často si ho firmy nechávají vyrobit v rámci výročí založení značek. Udělaly to tak už pivovar Plzeňský Prazdroj i Akademie věd. A aktuálně také obchodní centrum Palladium, které jen týden po festivalu světla Signal nechalo na oslavu desátého výročí svého otevření osvítit průčelí své budovy na náměstí Republiky.
Za šestiminutovou projekcí s názvem The Modern Jewel stála skupina Hyperbinary, která má na svědomí i pořádání festivalu Signal. Podle jejího producenta Martina Pošty by měl zadavatel komerčního videomappingového projektu myslet na podobu samotné budovy – zejména sklo a kov „dělají potíže“ – a na finanční a časovou náročnost. Sestavit několikaminutovou světelnou show trvá minimálně měsíc a její cena se pohybuje od milionu výš.
„V zahraničí jsou tyto částky násobně vyšší. Když přijdeme na zahraniční trh s takovými cenami, tak jsme poměrně dobře konkurenceschopní,“ říká.
Mimo Českou republiku tak Hyperbinary zpracovala například komerční videomappingový projekt pro dubajskou Sephoru nebo pro nové liverpoolské muzeum. Umělecká skupina při takových zakázkách dostává volnou ruku jen výjimečně. „Když jsme dělali Sephoru, tak jsme museli dodržovat barvy Sephory. Dostávali jsme upozornění, že oranžová není jejich oranžová. Bylo to dost striktní,“ popisuje Pošta.
Projektory na každém rohu?
Promítání na budovy sice není nic nového, stále je ale firmami vnímáno jako „velice atraktivní a zatím ne zcela okoukaný směr prezentace“. Tak jej popisuje Tereza Vránková, ředitelka marketingu a komunikace českého Samsungu, který před lety v rámci představování telefonu Galaxy S6 promítal na vodárenskou věž u Mánesu a letos se poprvé objevil také na Signalu.
Na druhou stranu jsou tu i tací, kteří chtějí eventové vnímání videomappingu změnit. Příkladem je kopřivnická společnost Lumitrix, která vyrábí odolné projektory použitelné permanentně. Podle manažera rozvoje obchodu Jiřího Nováčka si nejčastěji jejich produkty objednávají firmy pro dekoraci budov.
Pouštějí se ale i do interaktivních experimentů jako je projekt Lumiwall u pražského Strossmayerova náměstí. Na deset metrů vysoké osvětlené zdi si tu díky propojení s mobilem může kdokoliv zahrát klasickou hru Tetris.
Lumitrix ale chce jít ještě dál a z mappingu udělat plnohodnotné médium, které by nahradilo stávající podobu venkovní reklamy.
„Billboard dnes už těžko někoho překvapí a zaujme, ale projekce to umí. A díky interaktivitě odbourává klasický nešvar OOH médií – špatnou měřitelnost,“ říká Nováček s tím, že jeho firma nechce města zaplavit další nesmyslnou reklamou, ale většinou klienty z reklamních agentur nabádá, aby projekce používali chytře.
Lumitrix většinu svých projektorů exportuje. V Česku se s ním ale setkáte například v Dolní oblasti Vítkovice.
Foto: Lumitrix
Signal Festival se neobejde bez sponzorů. Uměleckou část a zapojení partnerů chce ale Pošta oddělovat.
Foto: Signal Festival