Výdělečnost bude novým kritériem, podle kterého bude Google posuzovat, jestli pošle přes svůj inovační fond peníze na větší digitální novinářské projekty. „Otázka výdělečnosti je něco, co trápí celý ekosystém žurnalistiky. Chceme vidět udržitelné modely,“ řekl šéf fondu Ludovic Blecher před začátkem čtvrtého ročníku, jehož uzávěrka je 12. října.
O tipy, na co si dát pozor a čím porotce přesvědčit, se minulý týden při videokonferenci podělilo několik zástupců iniciativy. „Podání přihlášky musíte brát vážně. Nejde přijít s rychlým nápadem a hodit ho na papír. Jděte do hloubky a laďte ho s celým týmem,“ upozornil na začátku diskuse Blecher. Pokud se totiž ocitnete se svým projektem na shortlistu, čekají vás mimo jiné i pohovory s experty.
Zástupci inovačního fondu několikrát zdůraznili, že předložená žádost o dotaci nemá vést jen k obecné modernizaci nebo podpoře veškerých aktivit firmy. „Měl by to být velmi specifický projekt,“ vysvětloval Blecher. Hlavní složkou přihlášky má být digitální podstata projektu. Google je také otevřený tomu, aby návrhy vznikly jako společný projekt více organizací napříč Evropou.
Příběh pomůže
Hlavními kritérii při posuzování jsou dopad projektu na novinařinu, samotné inovace a využití technologií, proveditelnost – a v případě středních a velkých mediálních projektů právě i plán monetizace. „Klíčová je důslednost,“ podotkl šéf fondu. „Vžijte se do kůže lidí, kteří budou projekt posuzovat. Napište o něm příběh, nalákejte nás, abychom chtěli vědět víc,“ podotkl Christian Heise, provozní ředitel fondu.
Panelisté připomněli, že projekt, který usiluje o dotaci, má přispívat zejména k vývoji novinařiny v Evropě. To se však netýká pouze Evropské unie, ale i států, které jsou členy EFTA (Evropské sdružení volného obchodu). Celkem jde tedy o 32 zemí.
Google v dosavadních třech ročnících své iniciativy na podporu digitální žurnalistiky schválil 359 projektů z 29 zemí. Rozdal jim skoro 74 milionů eur. Z vyhrazených 150 milionů eur ve fondu tak zbývá ještě polovina. Nabídka společnosti se setkává s vysokým zájmem. Za poslední tři roky obdržela přes tři tisíce přihlášek.
Zleva: Christian Heise, provozní ředitel fondu Googlu na podporu digitální žurnalistiky, generální ředitel Ludovic Blecher a Sarah Hartleyová, manažerka přihlášek.
Foto: Youtube