Medička Kateřina Vacková a její organizace Loono dokázaly hlavně díky komunikaci na sociálních sítích udělat neziskový sektor sexy i pro mladé. Například kampaň #prsakoule má na Instagramu skoro 1600 zmínek.
Hodně komunikujete na sociálních sítích. Jsou vaší primární cílovou skupinou jenom mladí uživatelé?
Máme dvě hlavní cílové skupiny. Tou první jsou studenti do 26 let. Myslí si, že se jich problémy se zdravím netýkají, ale už se začínají zajímat o zdravý životní styl. A díky tomu, že jsou na sociálních sítích, k nim můžeme snadno mluvit. Druhou cílovou skupinou jsou pracující.
K těm se dostáváte jak?
Přes HR nebo CSR oddělení ve firmách. Pořádáme v nich workshopy nebo tam máme stánek, když firma pořádá eventy typu Dny zdraví. Lidé mají často hodně práce a ne vždy chodí na preventivní prohlídky, večer spěchají za rodinou, takže v práci se k nim dostáváme nejsnáze.
Připravujete novou kampaň s názvem Žiješ srdcem. Můžete ji přiblížit?
Uspořádáme výstavu, pro kterou přední čeští umělci tvoří díla s tematikou srdce. Součástí výstavy bude i doprovodný program, kde si lidé mohou svoje srdce poslechnout nebo se na něj podívat v rozšířené realitě. Naším maskotem je 3D model srdce, který nám vytiskl MakersLab. Chceme zábavnou, nenásilnou formou přimět veřejnost se o toto téma zajímat. Nechceme jít stylem „Nekuř, nebo umřeš“, ale spíš říkat: „Podívejte se, jak je srdce krásné!“
Zaujalo mě, že se v kampaních na rozdíl od ostatních neziskovek snažíte ukazovat jen to pozitivní. Může to fungovat?
Jsem přesvědčena, že ano. Nelíbí se mi, že se tu na vše nahlíží negativně místo toho, aby se neziskovky pochlubily, co se jim povedlo a kolika lidem pomohly. Jsme úspěšní také díky tomu, že nepomlouváme systém a neházíme flintu do žita.
Jak na svůj chod sháníte peníze?
Třicet procent tvoří školení ve firmách a 70 procent našich příjmů je z fundraisingu. Ten zahrnuje crowdfunding, prodej merchandisingových předmětů a sponzoring.
Je pro vás crowdfunding efektivní způsob získávání peněz?
Jde o hodně náročný a dlouhý proces. Trvá 30 nebo 45 dní. Po odstartování tam v prvních dvou dnech přibude velká část peněz, pak se to třeba zpomalí a vy nevíte kam dál. Nestačí jen na Facebooku první den oznámit, že máte kampaň, ale je třeba s dárci dlouhodobě pracovat. A také si musíte vymyslet různé kreativní prvky, eventy nebo najít ambasadory, kteří se za vaši věc postaví. Myslím si, že na provoz takové kampaně potřebujete minimálně tři lidi. Jeden člověk by se měl věnovat fotkám a videím, druhý odpovídat dárcům, psát aktuality a starat se o sociální sítě. Třetí by měl zajistit komunikaci s ambasadory a PR.
Znamená to, že když děláte crowdfundingovou kampaň, tak musíte udělat ještě další kampaň na tuto aktivitu?
V podstatě to tak je. Potřebujete v lidech vyvolat nějakou emoci, aby měli důvod vám peníze vůbec poslat. Taky vypadá dobře, když nabídnete nějakou akci v průběhu trvání kampaně. A při tomto eventu můžete účastníky znovu požádat, aby přispěli.
Funguje i dárcovství od firem? A co od vás společnosti na oplátku chtějí?
Myslím, že už je pryč doba, kdy firmy vyžadovaly, aby bylo vidět jejich logo. Teď se s námi opravdu chtějí spojit a hledat hlubší význam tohoto partnerství, ne jen darovat peníze. A my se tím také snažíme řídit. Pokud si od nějaké společnosti vezmeme finanční prostředky, tak u ní uspořádáme workshop. Navíc máme poměrně velký dosah na sociálních sítích, takže se partneři skrze nás mohou dostat k cílové skupině, kterou potřebují. A samozřejmě je zmiňujeme v našich materiálech.
Prý vás některé firmy oslovují a chtějí, abyste se stala jejich tváří. Je to tak?
Ano. Třeba komerční pojišťovny nebo jiné subjekty, které jsou zainteresované ve zdravotnictví. My se tomu zatím bráníme, protože chceme zůstat nezávislí. Já sama nemohu říkat lidem, ať si udělají pojištění, aby nedostali rakovinu. Máme záštitu 1. lékařské fakulty a tyto věci za nás opravdu nejsou přípustné.
Souhlasíte s pohledem, že neziskovka má hlavně plnit své poslání a její sebeprezentace je až na posledním místě?
My lidé jsme vizuální tvorové a věřím tomu, že kdo má lepší web, dokáže svoje činnosti lépe prezentovat. Určitě se do něj vyplatí investovat. Taky by stránka měla být důvěryhodná, aby vám lidé chtěli peníze darovat. My jsme měli štěstí, že nás už na samém počátku podpořila kreativní agentura Koia Koia! a vytvořila nám první verzi stránek pro bono. Za tu lepší jsme platili čistě jejich náklady. Myslím, že spousta agentur je ochotná dělat věci zadarmo, ale neziskovka nesmí být hloupá a měla by si říct o pomoc. Navíc na webové stránky je možné dostat granty.
Kateřina Vacková, ředitelka Loono
Vede neziskovou organizaci Loono, která se zaměřuje na prevenci onkologických a kardiovaskulárních onemocnění. V rámci Loona se do dneška vyškolilo asi 22 tisíc lidí, z toho 34 lidí odhalilo rakovinu v raném stadiu.