Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Robert Novotný: PR agentura proti policii nic nezmůže

V červnu 2014 získal Robert Novotný, zakladatel společnosti Mironet, odškodnění od státu 22,5 milionu korun. Proč? V roce 2000 totiž policie kvůli domnělému prodávání kradených operačních systémů společnosti Microsoft zabavila tehdy ještě rychle rostoucí firmě počítače a další majetek. Jejího majitele Novotného obvinila z počítačového pirátství.

Z bezpečnostního aparátu přitom unikaly do médií informace o dostupných „důkazech“. Obvinění byla ovšem v roce 2002 zrušena a Novotný se momentálně soudí znovu. Tentokrát ale o ušlý zisk a znehodnocení firmy. Celkem o 626 milionů. „S úroky to je už okolo miliardy,“ tvrdí podnikatel. Pokud spor vyhraje, hodlá peníze investovat do marketingu a posílení firmy.

Spor v souvislosti se zásahem policie trvá bezmála dvacet let. Jak se vás dotkla pozornost médií?

Reklama
Abovalve

Mediálně to pro nás ze začátku vypadalo dobře, jevili jsme se jako malá firma bojující proti velkému Microsoftu. Dokonce jsem si myslel, že nám celá věc ve výsledku reputačně pomůže. Do záležitosti ale vstoupila policie. Ta udělala zhruba po dvou týdnech tiskovku, kde řekli novinářům, že mají důkazy o tom, že Mironet je velký porušovatel autorských práv. Jakmile toto policejní mluvčí řekla, vše se okamžitě otočilo proti nám. Naši zákazníci začali mít strach u nás nakupovat.

Opravdu se tolik lekli?

Byla jiná doba. Dnes máte autorizované servisy. V minulosti ale byly záruky vázané na dealera zboží, takže pokud prodejce zanikl, zanikly i vaše záruky – a lidé tenhle risk nechtěli podstupovat. Prodeje nám přitom předtím dynamicky rostly stejně jako třeba Alze. Vyšetřování a hlavně mediální komunikace policie nás stály vedoucí postavení na trhu. Tuhle myšlenku vyjádřil státem určený znalec, ne my.

Měli jste tehdy PR specialisty nebo připravenou krizovou komunikaci?

Neměli jsme vůbec nikoho, v médiích jsem vystupoval osobně. Řekli jsme, že chceme zveřejnit materiály ze spisu, aby se ukázalo, že ty věci, co říká policie, nejsou pravdivé. Policie nám to ale znemožnila, označili mě jako osobu na případě nezúčastněnou. Nedávalo to smysl. Za dva roky Ústavní soud řekl, že to bylo absolutní porušení všech možných práv, nařídil policii, aby tohle zastavila a vrátila veškeré zboží. Oni díky tomu řekli v médiích, že to nemůžou kvůli rozhodnutí soudu došetřit. I přes to, že na veškerý software jsme měli platné licence, které jsme předložili. Opět ale šla ze strany policie informace do médií, že jsme přece jen měli na jednom počítači špatný software. Nesmyslné konstatování – byla to demoverze operačního systému, na který jsme také měli licenci.

Nelitujete s odstupem let toho, že jste tehdy neměli žádné odborníky na krizovou komunikaci?

Určitě jsme to mohli udělat lépe. Rozhodnutí, že si celou věc nenecháme líbit, bylo však rozhodnutí principiální. PR agentura by mi možná něco vyvracela, ale já bych to třeba stejně udělal po svém. Kdybychom tehdy měli PR agenturu, tak už jen kvůli tomu, jak jsme byli rozčílení, si dokážu představit, že by do toho vnesla určitý klid a vytáhla pro média informace, které jsou podstatné. Druhá věc jsou její kontakty s médii. Tehdy se tu objevovali novináři, psali o nás, stýkali se s námi, ale neřešili jsme, kdo to je, odkud je, ani jsme nikoho následně neoslovovali, aby o nás psal. Byli jsme amatéři proti profíkům.

Celý článek najdete v týdeníku Marketing & Media 32-33/2017.

Koupit časopis v PDF | Objednat výtisk přes SMS

Hlavní téma vydání je marketing elektroniky. Čtěte také rozhovor s ředitelem TV Prima o plánech pod novým majitelem, návod na oslavy státních svátků ve firemních barvách i to, jak si poradit s produktovou přesyceností.

Takže jste vystupování v médiích nezvládli?

To nemyslím. Proti informaci, kterou dává policie, se bojuje špatně. Představte si vraha, kterého obviní policie a řekne, že má důkazy o tom, že vrah vraždil. Pokud stojíte proti policii, tak tam PR agentura podle mého názoru nezvládne nic. Je to státní orgán.

Pokud získáte další odškodnění, budete investovat do marketingu a komunikace víc?

Ano, mnohem víc. Naším cílem je propagovat firmu výraznějším způsobem. Teď na to peníze nemáme, nemůžeme dělat velké kampaně. Firma je ovšem zevnitř zdravá.

Kolik byste z toho velkého balíku poslal do marketingu, třeba v rozmezí pěti let?

Dokážu si představit, že by ta částka byla proinvestována celá, obzvlášť pokud uvidíme, že se vrací. Investice může být 100 až 200 milionů za první rok. Je to částka, která je u našich konkurentů běžná. My bychom ji akorát trochu dorovnali a dívali se, jestli to funguje.

Nebojíte se, že tak velké odškodnění bude danajský dar? Aby si lidé neukazovali: „Ten dostal plno peněz z našich daní.“

Toho jsme se hodně zalekli, už když jsme vyhráli prvních 23 milionů. Ministerstvo uvedlo, že to je historicky daleko největší odškodnění. Zase nám byla věnována mediální pozornost. Oslovili jsme tak agenturu Relative PR. Nezpracovávali jsme až tak komunikační strategii. Chtěli jsme hlavně dostat ven, že už dva roky říkáme státu, že tu máme zpracované právní podklady o tom, že cokoliv stát vyplatí v rámci našeho sporu, může žádat po společnosti Microsoft. Z její strany tam totiž probíhalo jasné ovlivňování policie.

Finanční prostředky máte zatím omezené. Jak se tedy propagujete?

Využíváme reklamy na YouTube. Navíc teď připravujeme novinku, chceme natáčet reality show s některými youtubery. Už spolupracujeme s Carrie Kirsten. Obecně se chceme soustředit na on-line, dá se lépe měřit.

Soustředíte se na budování kamenné pobočky, nebo e-shopu?

Zjistili jsme, že e-shop je klíčovější kanál. U prodejen se nám ukazuje, že jsou pro mnoho zákazníků fakticky výdejnami. Nemají tolik zájem o konzultace, sami si studují informace na internetu. Proto jsme podpořili diskuse u výrobků. Jsou v nich i moderátoři z Mironetu. Vytvářejí si tam vztah a důvěru se zákazníky. Zaměřili jsme se na vzdělávací systém pro zaměstnance a na jejich schopnost komunikace s lidmi o technických věcech. Snažíme se v našem obchodě budovat osobní přístup k zákazníkovi.

Robert Novotný

Mironet založil v roce 1992 společně se svým spolužákem z ČVUT, Milanem Kociánem – z kombinace jejich jmen se název odvíjí. Kocián později z firmy vystoupil. V polovině 90. let už měla firma obrat v desítkách milionů korun, vlastní e-shop a byla lídrem trhu. Vše zhatil policejní zásah v roce 2000. Novotný se od té doby kvůli tomu soudí. Ve firmě vedl sám až do nedávna i marketing.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)