Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Balkánci jsou emocionálnější, na Jadranu to chtějí neformálnější. Rumuni se nechtějí zdržovat, Maďaři rádi zábavu. A Češi? Efektivní

Jako regionální marketér máte možnost poznávat různé země, různé lidi a s tím i nejrůznější manažerské styly. Region střední a východní Evropy možná není rozlohou až tak velký, je v něm ale přes 15 různých zemí, ve kterých se mluví více než 20 jazyky a píše dvěma různými abecedami. A hlavně v něm panují velké kulturní rozdíly, které se odrážejí i v rozdílných stylech práce.

Zvládnutí diverzního – tedy kulturně, komunikačně i pracovně různorodého – týmu není snadné. Nejenže osobnost každého člena regionálního týmu je jiná, ale i marketing funguje v každé zemi trochu odlišně. Musíte znát místní zvyky a tradice, přání a chování zákazníků i kolegů, stejně jako kulturu na pracovišti.

Časem jsem si vyvinul pro každou zemi trochu jiný styl komunikace. Snažím se adaptovat na místní prostředí a lidi. Začínám u toho nejjednoduššího – u pozdravu. Vždycky zdravím v jazyce dané země.

Reklama
ČEZ

Postupně jsem zjistil, že opravdu existují určité vzorce chování. Třeba já jako typický Slovák mám rád pohostinnost a podle toho se také chovám. Lidé z jižních zemí regionu mají zase větší tendenci rychle se pro něco nadchnout a diskuse s nimi jsou emocionálnější. Neberu si to osobně, vím, že je to prostě způsob, jak se na Balkáně běžně vyjadřují.

Vidím také velké rozdíly v tom, jak si jednotlivé týmy plánují schůzky. Kolegové na Jadranu mají rádi neformální a kratší, nahodilé schůzky u kafe, často i mimo kancelář. V Česku jsou schůzky většinou předem naplánované včetně agendy a jsou vedeny velmi organizovaně a efektivně.

Liší se také způsob pořádání akcí. Konferenci SAP Forum pořádáme téměř ve všech zemích regionu. V Rumunsku se tradičně koná v pětihvězdičkovém hotelu a trvá jen pár hodin, mezinárodní host prezentuje na vybrané téma v angličtině a většina hostů se ukáže spíš na kratší dobu. Ale v Maďarsku se zákazníci rádi zúčastní i několikadenní konference v lokálním jazyce, připravujeme tam proto velmi různorodý obsah včetně zábavního programu.

Klíčem k úspěšnému vedení „diverzního týmu“ není nic jiného než komunikace. Tak, jako je pro marketing důležité mluvit stejným jazykem jako váš zákazník, platí to i v rámci týmu. Nemusíte mluvit plynně deseti jazyky, ale základy se hodí. A hlavní je porozumět různým zvykům, mentalitám a očekáváním.

Juraj Polerecký, ředitel marketingu pro region CEE, SAP

Reklama
Reklama
Know
Reklama
Above
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-48

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Forum Media_novy-web-otvirak (6)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)