Před třemi lety se MAM setkal s Jamesem Townsendem, tehdejším výkonným ředitelem londýnské agentury Fallon, která už 15 let pracovala v Británii pro značku Škoda a tehdy zrovna vyhrála i tendr na její globální kreativní account. Přiletěl z Londýna speciálně na naši konferenci Forum Media a v Praze, kde byla krátce předtím otevřena pražská pobočka Fallonu, udělal dobrý dojem.
Od té doby ale nebylo v Praze o Fallonu moc slyšet. Zavedl se u nás jako agentura „dedikovaná“ jedné jediné značce, která o jiné klienty a snad ani o publicitu příliš nestojí.
Že to tak úplně není, začalo být zřejmé na jaře letošního roku, kdy se pochlubil kampaněmi pro jiné klienty. A jak se vlastně věci mají, teď MAM vysvětlili relativně nový výkonný ředitel John Domas a kreativní ředitel Colin Lamberton, který je v Praze naopak od samého začátku existence místní pobočky.
Chceme být „kompletnější“ agentura
„Ale my jsme vždycky mohli pracovat i pro jiné klienty. Ovšem v prvním roce jsme stavěli agenturu a ve druhém jsme měli velký produktový launch. Takže jsme byli příliš zaneprázdnění, abychom pracovali pro někoho jiného,“ vysvětluje tichým hlasem Colin Lamberton.
Samotná Škoda – jejíž globální marketingové oddělení se hned v prvním roce spolupráce přestěhovalo do stejné, nepříliš honosně vyhlížející budovy v ulici Jankovcově, pár stovek metrů od zavedené adresy Jankovcova 23, kde dnes sídlí všechny ostatní subjekty skupiny Publicis One, do které i Fallon formálně spadá – prý souhlasí s tím, že pro agenturu bude přínosné, když bude pracovat i pro jiné klienty.
„Víc klientů znamená, že jsme kompletnější agentura,“ shrnuje Brit Lamberton. „Letos jsme vyhráli brandy Frisco a Birell Plzeňského Prazdroje a právě jsme podepsali smlouvu o spolupráci se značkou péče o pleť Vichy společnosti L’Oréal,“ vypočítává John Domas, od počátku roku nový výkonný ředitel pražského Fallonu.
Jsme si všichni tak podobní
Ten do Fallonu přišel ze sítě Young & Rubicam, pro kterou vedl skupinu jejích agentur ve dvou geograficky vzdálených zemích – Indonésii a Polsku.
„Ve svých regionech jsou to dva významné trhy. Indonésie je nejlidnatější muslimská země, která je neuvěřitelně vepředu v používání sociálních médií. A pracovat tam byl z profesionálního i kulturního pohledu neuvěřitelný zážitek. Vždycky jsem se považoval za světoobčana. Lidi neví, jak jsme si všichni podobní,“ říká Američan Domas, který má za manželku Češku a jehož rodiče „žijí v Evropě“.
Lamberton podotýká, že většina zaměstnanců agentury, kterých je přes 50 a víc než třetina z nich se hlásí k celkem 19 různým státním příslušenstvím, stále pracuje pro Škodovku.
Principy jejich práce se ale prý dají uplatnit v řadě jiných kategorií. Klíčoví lidé z týmu Fallonu mají zkušenosti z mobilní komunikace, bankovnictví i FMCG.
„Když pracujete pro globální značku, musíte vědět, co potřebují jednotlivé trhy, doručit insight, který osloví miliony lidí, a připravovat koncepty, které jsou aplikovatelné všude. Aby nikdo nemohl říkat,tohle u nás nebude fungovat‘. Pokud tady je nějaká místní nebo regionální firma, která chce do světa, měla by se o nás zajímat, protože naše práce pro Škodovku dokazuje, že my tohle umíme,“ vysvětluje Lamberton.
Snažíme se, aby zapomněli
Agentura pro Škodovku aktuálně připravila 90vteřinový animovaný film, který vysvětluje vývoj jejího loga.
„Zjistili jsme, že v řadě zemí lidi googlují, co logo Škodovky znamená. Takže jsme jim chtěli dát odpověď. A prostřednictvím vývoje loga vyprávíme taky dějiny firmy, vysvětlujeme, že je to jedna z nejstarších automobilových značek na světě,“ říká Lamberton.
„Je Škodovka stále česká značka?“ ptám se. „Česká,“ říkají oba prakticky unisono.
Zajímavé je, že to byla právě agentura Fallon, která po jejím převzetí koncernem VW změnila i image kdysi vysmívaného brandu na důležitém britském trhu.
„Dnes je brána jednoznačně pozitivně. V Daily Telegraphu jsem viděl test, ve kterém porovnávali luxusní vozy s jejich cenově dostupnějšími alternativami. Srovnali i Bentley se Superbem. A v mnoha ohledech z toho lépe vyšel Superb. Dnes je jediný problém, že lidi si ještě trochu pamatují, že škodovky byly k smíchu. A my se snažíme, aby na to zapomněli. Protože auta samotná už nemají chybu,“ uzavírá kreativní ředitel pražské agentury, která má na starosti image značky Škoda na celém světě.
John Domas je výkonným ředitelem agentury Fallon Prague od začátku tohoto roku.
Foto: Lukáš Bíba
Zato Colin Lamberton má na starosti image Škodovky od příchodu agentury do Česka na sklonku roku 2014.
Foto: Lukáš Bíba