Celosvětově není moc webů, které by se mohly pochlubit tím, že kvůli nim vznikly speciální slovníky. Svérázný jazyk maminkovského portálu Mimibazar poučil internet, že životní fáze ženy se pohybují od „snažilky“ přes „těhulku“ po vytoužený cíl v podobě „mamynky“. Uživatelky si vyměňují tipy na leckdy bizarní domácí recepty zahrnující párky navlečené na špagetách, ovocné knedlíky (ovšem krájené houskové) nebo kabanasovou baštu. Svérázný, ale v cílové skupině velmi oblíbený web v roce 2004 založil podnikatel Bohdan Škoda.
Pozornost veřejnosti i některých osobností z oblasti gastronomie mu jednu dobu zajistila až virální publicitu. Dokonce vznikla tištěná kuchařka „Mimibazar na talíři“.
Inzertní potenciál
Na Mimibazaru ovšem nejde jen o recepty. Důležitý pilíř tvoří „poradny“ nebo inzertní sekce. „V té době nebylo moc portálů, které by se orientovaly na prodej dětských věcí, a tak se naskytla příležitost přijít s něčím novým,“ ohlíží se za vznikem webu jeho zakladatel. Obsah potom dotvářeli i samotní uživatelé, kteří sami navrhovali další funkce portálu.
Potenciál slavného webu chce využít vydavatelství Czech News Center. V polovině června koupilo ostravskou firmu Affectio, která server provozuje. Cena je neznámá. Investovat se má hlavně do rozvoje samotného produktu. Mediální dům chce posílit programátorský tým. „Mimibazar navazuje hned na několik našich on-line projektů. Nejen Maminka.cz, Ženy.cz, ale i BleskProŽeny.cz a další,“ řekla k červnové akvizici generální ředitelka CNC Libuše Šmuclerová.
Kanibalizace návštěvnosti nebo obsahu jiných webů z portfolia se v CNC nebojí. „Naopak, právě díky styčným plochám se weby mohou navzájem efektivně podpořit. Už teď například dochází ke spolupráci mezi Recepty.cz a Mimibazarem,“ poukazuje mluvčí Adéla Mikešová. Mezi Mimibazarem a stávajícími redakcemi vydavatelství má navíc probíhat obsahová spolupráce.
Odolné komunitní jádro maminek
Ještě v roce 2016 navštěvovaly server na základě dat z NetMonitoru desítky tisíc reálných uživatelů denně. V souvislosti s akvizicí by web mohl nabrat druhý dech. „Pořád jsou na portálu uživatelé, kteří registraci provedli v prvních dnech jeho fungování. Komunitní síla zde funguje opravdu výrazně,“ tvrdí zakladatel serveru Bohdan Škoda.
Grafická podoba? Vyhovuje „všem“
Server během své existence prošel minimálními grafickými změnami a jeho layout je na první pohled zastaralý. Zakladatel se ale domnívá, že grafickou změnu si nepřejí ani samotní uživatelé. Pokud přijde, tak spíš v důsledku technologického vývoje. „Samozřejmě v dnešní době zvyšujících se uživatelů mobilů a tabletů začíná být tlak na změnu portálů znatelný,“ připouští Škoda.
Razantní úpravy neplánuje ani Czech News Center, také mluví jen o určité modernizaci.
„Jdeme jinou cestou, kterou stávající uživatelé v podstatě nepocítí. Sílu napřeme zejména do technologické části a spin-off projektů, které nabídku webu rozšíří,“ vysvětluje tisková mluvčí vydavatelství. Ještě letos by tak měla být pro Mimibazar hotová třeba mobilní aplikace. Podle tvrzení CNC i Bohdana Škody změny nemají jít „proti duchu webu“.
Rodinný inzertní server se stal středobodem pro celou řadu maminek nakupujících a prodávajících dětské zboží.
Foto: Shutterstock
„Zájemců za minulá léta bylo více, nicméně pouze CNC přišlo s fér nabídkou a hlavně jasnou vizí, co chce s projektem udělat,“ říká Bohdan Škoda, zakladatel Mimibazaru. Vlastnictví se sice zprostil, stále má ale zastávat pozici „konzultanta“.
Foto: Archiv Bohdana Škody