Magická moc diktafonu

Rozhovor se na první pohled zdá jako jednoduchý žánr. Copak je něco komplikovaného na tom, sednout si se zajímavým člověkem, položit mu pár otázek a pak to celé ze záznamu přepsat?

Ve skutečnosti se zkušeným novinářům rozblikají pomyslné varovné kontrolky prakticky ve všech fázích rozhovoru. Dobře vědí, jak se člověk změní před zapnutým diktafonem, na kterém bliká dioda nemilosrdně odpočítávající minuty záznamu.

Zajímavý člověk, který píše skvělé texty a je odborníkem na slovo vzatým, se může ukázat jako introvertní nemluva, kterému víc vyhovuje displej počítače než zapnutý diktafon. Vysoce postavené manažery zase většinou svazují korporátní pravidla natolik, že se z nich stávají generátory bezobsažné slovní vaty. Neřeknou radši nic, aby jim někdo nevynadal, že toho řekli moc. A někdy respondent na rozhovor nedorazí vůbec.

Pak jsou ti, kteří mluví dlouho a rádi – přinejmenším do chvíle, než si vzpomenou na indiánské přísloví, že slova a vystřelený šíp nejdou vrátit zpátky. S hrůzou si uvědomí, co všechno na záznam vykládali, a přesvědčují novináře, aby na některé věty i celé pasáže zapomněl a tvářil se, že se nic nestalo. Anebo rovnou obviní novináře, že si to všechno vymyslel.

Když se ale vše podaří, panuje dobrá atmosféra, zpovídaný člověk rozumí své práci a má skutečně co říct, je výsledkem čtení, které stojí za to. Pak už může záměr překazit jen jedna věc: omylem smazaný (nebo vůbec nezapnutý) záznam…

Na následující stránky jsme z redakčního archivu vybrali rozhovory, u kterých si myslíme, že se všechny okolnosti šťastně sešly. Za celou redakci přejeme krásné léto!

Reklama
Reklama
MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-2025-28

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

Pivo Proud, Beats for Love
Cannes Lions 2025
Cannes Lions 2025

MAM Exkluzivně v časopise

Rostislav Čítek
Cadbury Flake reklama
SK Slavia Praha dresy
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345
tesco_hlavni
VML Cannes_nový web otvírák doporučujeme (38)
MAM Souboj spotů červen
nový web-otvírák - 2025-07-02T144345