Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Digitální nomádství? Jen když na to máte

Dělat marketing a zároveň poznávat svět není jen sen, ale denní realita řady českých, zejména on-line marketérů. Těmto lidem se říká digitální nomádi a definují se jako lidé z různých oborů, kteří se dlouhodobě přesouvají z místa na místo a živí se prací přes internet.

Matouš Vinš, specialista na facebookovou reklamu a spoluautor knihy Travel Bible, vidí hlavní výhodu dlouhodobého pobytu v cizině v tom, že lidé mají víc prostoru pro přemýšlení a studium. A díky odlišnému prostředí můžou získat hodně podnětů, neupadnout do stereotypu a přijít na jiné myšlenky, což je ideální hlavně pro kreativní činnosti.

„Čeští nomádi, kteří pracují v marketingu, tvoří asi dvě pětiny z tuzemských nomádů. Světově je poměr marketérů mezi pracujícími na cestách menší, převládají programátoři,“ shrnuje Vinš. Podle něj se tuzemští marketéři na cestách uplatňují zejména v oblastech on-line markertingu: PPC reklam, ve správě Facebooku, copywritingu, SEO, e-mailingu nebo vytváření webů.

Reklama
Know

Nejčastěji v zahraničí potkává české nomády ve věku 25 až 35 let, ale upozorňuje, že přibývá starších cestovatelů, a dokonce i rodin s dětmi. Mezi oblíbené destinace pro práci patří Španělsko, Kanárské ostrovy, severní Thajsko, Bali a Vietnam. Freelanceři mají příjem odpovídající českým podmínkám, proto je pro ně ideální zvolit si zemi, ve které je stejná nebo nižší úroveň cen, anebo musí pobytu přizpůsobit své výdaje. Podle Vinše je poměr žen a mužů mezi českými nomády vyrovnaný.

Buďte připraveni na nejhorší

„Neodjíždějte bez klientů. Před cestou je nejdůležitější mít dostatečný příjem, stabilní zakázky a mít hodně našetřeno pro případ, že vypadne nějaká práce,“ varuje Vinš. Doporučuje začít hledat klienty už v Česku, například na networkingových akcích. Na cestách se mu osvědčilo psát blog. Díky tomu, že detailně popisuje svůj životní styl, „odstiňuje“ případné klienty, kteří by s jeho způsobem života měli problém.

Také se vyplatí přednášet nebo pomáhat druhým. „Často se mi stává, že jsem někomu v minulosti udělal laskavost a on se na mě postupem času obrací jako potenciální klient.“

Také nomádka Linda Nezhybová, která se momentálně věnuje marketingu vlastního projektu Psaní hravě, říká: „Zakázky jsem získávala přes portál Navolnenoze.cz nebo přes kontakty, které jsem získala v době, když jsem pracovala v coworkingových centrech.“

Nejste na dovolené

Člověk, který se rozhodne vycestovat a pracovat, by se měl připravit na to, že ne všechno je úplně růžové. Digitální nomád by si měl v první řadě zajistit kvalitní internetové připojení. Pokud cestuje mimo Evropu, ideálně by si měl koupit místní SIM kartu a mít zajištěný telefon kvůli klientům a komunikaci s okolím obecně. Důležité je také mít vyřešené účetnictví, ideálně účetního s plnou mocí a datovou schránku pro komunikaci s úřady.

Marketér Vinš také upozorňuje, že je nezbytné se vnitřně naladit na to, že nejste na dovolené. A domnívá se, že uspějí jen ti, kteří zvládnou sebeřízení a dobré rozvržení pracovních aktivit. „Pokud má člověk dobrý systém práce v Česku, měl by fungovat i v zahraničí,“ podotýká.

Často si také nomádi platí místa v zahraničních coworkingových centrech, protože jim to pomáhá se lépe koncentrovat, když jsou mezi ostatními pracujícími, a usnadňuje jim to navazování nových kontaktů.

Pozor na dobré jméno a faktury

„Na cestách mi chybí jen lidé, se kterými bych si mohla osobně vyměňovat pracovní zkušenosti,“ posteskla si Gabriela Koščová, která se věnuje převážně content marketingu a linkbuildingu. Oslovení nomádi se ale shodují na tom, že on-line média jim umožňují dělat si dobrý přehled o místním trhu a neztratit s ním kontakt.

„Dělala jsem klientovi konzultace sociálních sítí, grafiku na míru a on za to nikdy nezaplatil. Zjistila jsem, že to tak dělal opakovaně,“ upozorňuje na možné riziko on-line marketérka Veronika Šubrtová. Nomádům může ztížit práci ztráta kontaktu s českým jazykem. Vinš doporučuje číst na cestách hodně beletrie, ideálně v elektronické čtečce.

Náročné je i udržování dobrého jména. „Pokud jste v Česku, je snadné mít přehled o tom, co se o vás říká,“ tvrdí Vinš. Špatné jméno pak může nomádovi úplně zničit kariéru nebo ho přestanou ostatní doporučovat. „Já sám jsem si ze začátku málo klientům říkal o zpětnou vazbu,“ dodává nomád. Člověk se také musí připravit na to, že na cestách je těžší budovat osobní a partnerské vztahy. A hlavně nemáte opravdový domov. „Sám vlastním jen příruční zavazadlo. Mám tři trička a košili,“ uzavírá Matouš Vinš.

Matouš Vinš pracuje odkudkoliv, třeba z Thajska. Jeho klienti jsou například e-shopy 24time.cz nebo Mladý kokos.
Zdroj: Archiv Matouše Vinše

Nomádi často pracují v lokálních kavárnách.
Zdroj: Archiv Lindy Nezhybové

Reklama
ČEZ
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)