Papír s poznámkami při nakupování pomalu nahrazuje mobilní telefon. Smartphone ale můžete využít i na mnoho dalších věcí než jen uložit si do něj nákupní seznam. Zákazník vybaven mobilním telefonem mění nákupní proces.
„Stojí ve vašem kamenném obchodě, ale současně porovnává ceny výrobků s konkurenčními obchody, dohledává informace, zvažuje více parametrů než jen cenu, čte si recenze a sdílí své zkušenosti přes sociální sítě,“ vypočítává Ondřej Žák, senior manažer z Ernst & Young.
Právě tato společnost uveřejnila studii, podle níž svůj mobilní telefon výše uvedeným způsobem v kamenné prodejně aktivně využívá až osm z deseti mladých lidí u nás. „Chytrý telefon se rychle stává hlavním komunikačním prostředkem mladých lidí při nakupování. Obchodníci, kteří ho správně zapojí do své strategie, budou mít velkou konkurenční výhodu,“ říká Ondřej Žák. Jak se k této výzvě tedy čeští prodejci staví?
Mobil jako čtečka kódů
Obchodní řetězce nabízejí k prohlédnutí na mobilu interaktivní mapy prodejen nebo recepty ze surovin, které se u nich prodávají. „Od loňského října jsme pro naše zákazníky zpřístupnili aplikaci společnosti Kaufland. Umožňuje mít stále aktuální přehled všech akčních nabídek a slev přímo v mobilu,“ říká Renata Maierl, tisková mluvčí Kauflandu. Aplikace je ke stažení na Google Play nebo v App Store. „K dnešnímu dni máme za českou verzi již více než 80 tisíc stažení,“ dodává Maierl.
Možnost podívat se na aktuální akční leták v mobilu není něco, co by uživatele smartphonů dnes překvapilo. O responzivní verzi webových stránek ani nemluvě. Prodejci tak jdou dál a nabízejí možnost využít telefon přímo pro nakupování.
Nejdále z potravinářských řetězců jsou u nás v tomto směru Globus a Tesco. „Vloni jsme spustili službu Scan & Shop mobile, prostřednictvím které můžete využít svůj mobil jako skener a svůj nákup si průběžně skenovat. Urychlíte tak případné čekání u pokladny a nákup pak jen zaplatíte bez nutnosti vyndávat znovu věci na pás,“ říká Václav Koukolíček, manažer externí komunikace z Teska. Chytrý telefon lze využít i pro nahrání věrnostní karty Clubcard nebo při poskytnutí zpětné vazby na obchody Tesco.
V síti Globus je pro zákazníky k dispozici celkem 2600 skenerů pro samostatné načítání čárových kódů. V nákupních špičkách se prý i tak stává, že jsou rozebrány. Z toho důvodu Globus zavedl mobilní aplikaci Scan & Go.
I zde tedy zákazníci mohou místo skenerů pro načítání kódů použít vlastní chytrý telefon. Platit lze prostřednictvím globální platební služby MasterPass. „Aplikace MasterPass je sice primárně určena pro platby na internetu, ale pro jednoduché a rychlé placení je možné ji využít i přímo v našich hypermarketech,“ říká Pavla Hobíková z oddělení externí komunikace Globus ČR.
Napojit se na světla
„Ve světě jsme svědky využívání chytrých telefonů k okamžité interakci se zákazníkem skrze wi-fi nebo Bluetooth. V budoucnu můžeme očekávat výrazné propojení off-line a on-line světa do té míry, že věrnostní programy budou fungovat v reálném čase,“ předpovídá Martin Pešta, ředitel agentury Geometry Global. Může to fungovat třeba tak, že při vybírání společenského obleku vám prodejce zašle zvýhodněnou nabídku na kravatu přímo do telefonu.
Způsob, jak využít mobilní telefony při navigaci po prodejně, vyvinula firma Philips. Obchodníci díky němu mohou navigovat zákazníka v rozlehlých centrech. Nakupující také dostávají do mobilu aktuální informace o právě probíhajících akcích.
„Systém interiérové navigace pracuje tak, že unikátní kód obsažený v paprsku LED světla po detekci fotoaparátem chytrého telefonu v reálném čase propojí nakupujícího se světelným systémem obchodu,“ objasňuje Martin Vítek z Philips Lighting. Jako první tuto navigaci zavedl řetězec Carrefour ve městě Lille.
Otázkou zůstává, kolik času nám digitální technologie při nakupování vlastně šetří. Neustálé načítání čárových kódů a manipulace s mobilem nás mohou spíše obtěžovat.
„Líbí se nám možnost zasílání personalizovaných zpráv bez nutnosti stahování aplikace, tedy přímo přes operační systém mobilu,“ říká Ondřej Žák.
Foto: Philips Lighting