Naše branže je platově konkurenceschopná. Problém je, že v řadě firem na pozici marketingových ředitelů sedí juniornější lidé, kteří mají menší rozpočty a malou svobodu něco dělat,“ říká o současném PR Marek Stránský, managing partner naší největší agentury AMI Communications.
Jsme téměř v polovině roku 2017. Co jej z pohledu PR branže nejlépe charakterizuje? A kde vidíte její budoucnost?
Jsou velké rozdíly v tom, co se na trhu děje. Málo se kultivuje, jen víc přibyla módní slova on-line a digitál a v mnoha firmách, kde dřív seděli marketingoví ředitelé, jsou juniornější lidé. Ti mají menší rozpočty a malou svobodu něco dělat. Příhoda ze začátku roku je hodně bizarní. Firma kotovaná na burzách po nás chtěla na tiskovou konferenci připravit chlebíčky doma, aby ušetřila na občerstvení. Ten požadavek může svou absurditou soupeřit s některými tématy netflixového seriálu Black Mirror.
Nic pozitivního?
Pozitivní naopak je, že se rozšiřuje počet firem, které začínají komunikovat a mají také zajímavá témata. Takže jsem optimistický, protože PR má díky tomu, že pracujeme s kvalitním obsahem, pořád velmi dobrou pozici. Navíc témata týkající se zdraví, životního prostředí, bezpečnosti spotřebitele a mnohá další bez PR řešit nelze.
Nedávno jste založili svoji samostatnou digitální divizi. Jak se AMI Digital podílí na obratu firmy a jaký tam očekáváte vývoj?
AMI Digital za první čtvrtletí roku roste meziročně přibližně o 45 procent, což je v pořádku. Ale pozor, my jsme byli první z velkých PR agentur, které v tomto segmentu začaly působit, AMI Digital byla vyčleněna jako samostatná firma až dlouho po tom. Umíme vytvářet obsah, ale dobře si uvědomujeme komplexnost komunikace a víme, že na internetu se nedá vyřešit vše, a pokud ano, stejně to stojí hodně peněz.
Na webu uvádíte, že jste partnerem sítě Edelman. V poslední době se v branži vede diskuse o přínosnosti příslušenství k mezinárodním sítím. Jaké to má pro vás praktické přínosy?
V roce 1998 jsem měl za úkol vybrat pro AMI partnera. Měl jsem zkušenost s tím, jak u Michala Donatha propojoval klienty Burson-Marsteller. Tak už to ale v žádné síti nefunguje. Edelman je dnes světová jednička a je hodně inovativní, ale klienti v rámci sítě tvoří tak pět procent našeho obratu. Je fajn být součástí mezinárodní sítě, ale PR založené na tom, že jsou v síti, podle mě dnes dělají v ČR jen malé agentury. Edelman například vůbec nechápal, jak je možné, že jsme na tak malém trhu tak velcí, jak můžeme mít na tak malém trhu 90 lidí a jak propracovaně máme některé procesy nastavené. Ale co se týká know-how, je Edelman dnes na špičce. Příkladem je třeba výzkum Edelman Trust Barometer.
Podle PR experta Paula Holmese „fake news – a snahy narušit integritu skutečných zpravodajských organizací – ohrožují i PR, protože narušují i jeho důvěryhodnost“. Sdílíte tento názor?
Fake news je módní slovo, ale asi ano. Horší než fake news je však spíš to, kdo média vlastní. Protože pokud média ztratí důvěryhodnost, otevírá se prostor právě pro fake news.
Co AMI a předvolební kampaně?
Každý rozumný člověk, který má větší agenturu a klienty, které nechce ztratit, tyto kampaně nemůže dělat. Máme 70 klientů. Co bychom jim asi tak řekli? Na druhou stranu, když se někdo snaží proslavit a udělat si jméno, určitě do toho jít může. Ale musí to být někdo, kdo nemá moc co ztratit.
Je státní správa už relevantním partnerem pro PR agentury? Vidíte nějaké konkrétní výsledky toho, že se APRA stala partnerem iniciativy Férový tendr?
Nikdy nebyla a myslím, že ani nebude. APRA moc nesleduji. Před lety jsme udělali velkou chybu a nechali odejít Michala Donatha a EMC a hlavně jsme se na to jako vlastníci těch velkých agentur trochu vykašlali, protože to je časově náročné. Na druhou stranu, jak znám současného předsedu její výkonné rady Honzu Kučmáše, dělá maximum možného, aby se obor kultivoval a fungoval lépe.
Ale třeba v Británii je veřejný sektor významným klientem PR agentur. Proč to nejde u nás?
Británie má nejrozvinutější trh v Evropě s velkou tradicí komunikace státní správy. U nás se dnes spíš bude někdo bát komunikační kampaň vyhlásit, protože za to bude médii a politiky kritizován. Nebo vznikne úchylné zadání postavené na ceně a vyhraje taková, za kterou se nic kvalitního udělat nedá, a ty peníze se ve finále opět vynaloží neefektivně. Je to takový začarovaný kruh.
Na pracovním trhu je nedostatek kvalifikovaných lidí. Jak se s tím vyrovnává AMI? Je PR platově konkurenceschopné?
Je to složitější a platí to možná spíš pro juniorní pozice. Je ale hodně lidí, kteří chtějí změnu a po letech v korporacích je pro ně agentura zajímavá. Dává jim volnost v mnoha ohledech. Martin Žabka a Vladan Crha jsou toho u nás příkladem. Pracovali ve velkých korporacích na seniorních pozicích a dnes jsem moc rád, že jsou v AMI. Vlastně i Honza Kučmáš k nám přišel z Eurotelu. Takže odpověď na další část otázky je, že PR konkurenceschopné je.
Marek Stránský, managing partner, AMI Communications
Vystudoval politologii na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Od roku 1995 byl ve firmě Burson-Marsteller. Od prosince 1998 působí v AMI Communications, kde pracuje pro klienty v oblasti zdravotnictví, IT a telekomunikací a FMCG. Zaměřuje se především na korporátní a krizovou komunikaci a strategické poradenství. Je předsedou představenstva AMI Communications Group SE a největším akcionářem skupiny AMI Communications.