Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jan Šlégr, Libor Jelínek: Design sportovních klubů brzdí rozpočet. Premier League by tu nikdo nezaplatil

Podpis grafického studia Dynamo Design najdete pod návrhy vizuální prezentace pro řadu značek, institucí nebo festivalů. Tvorbou pro kluby Basketball Nymburk, hokejový BK Mladá Boleslav, soutěž Primátorky či nejnověji s návrhy a realizací vizuální identity pro florbalisty pak jeho designéři potvrzují trend, kdy si sportovní branže uvědomuje význam „líbivosti“ své prezentace vůči fanouškům. Spoluautorem loga Českého florbalu, vizuální identity Mistrovství světa v Praze 2018 i vizuální identity organizace IFF je Jan Šlégr, supervizi vedl Libor Jelínek.

Je pro vás osobně práce pro sportovní kluby nebo asociace v něčem odlišná od práce pro ostatní klienty?

Libor Jelínek (L. J.): Na rozdíl od ostatních klientů hrají ve sportovním prostředí hlavní roli fanoušci. Emocionální vazby, ke kterým přispívá logo, barvy a další grafické prvky, jsou ve sportu daleko silnější, než je tomu u jiných klientů. Pokud je nový design klubu či asociace, federace, která sport reprezentuje, pozitivně přijat, pak je pro mě osobně vždy potěšující sledovat, jak se fanoušci prostřednictvím nové vizuální identity se svým klubem ztotožňují.

Reklama
MMcite

Co bylo vaším zadáním při práci pro mistrovství světa ve florbale?

L. J.: Když jsme začali spolupracovat s Českým florbalem, naráželi jsme nejen na zastaralou podobu loga mistrovství, ale také na rigidní systém sjednocení všech světových šampionátů. Díky Filipovi Šumanovi z Českého florbalu, který je součástí vedení šampionátu, se podařilo vyhlásit mezinárodní tendr mezi námi a finskou agenturou. Společně s Českým florbalem jsme připravili návrh na zlepšení nejen loga, ale hlavně systému, kterému podléhají všechny akce pořádané organizací International Floorball Federation, to bylo klíčovou součástí zadání. Logo IFF muselo být jasně srozumitelné globálně a jednoznačně odkazovat na florbal. Právě proto jsme se vydali cestou poměrně radikálního redesignu, ale motiv florbalového míčku v logu zůstal. U Českého florbalu jsme doslova stavěli na zelené louce. Díky tomu, že se nejednalo o klub, nabízela se možnost pracovat s jiným motivem než obvyklým míčkem. I změna názvu na „Český florbal“ napovídala, že je unie připravena na radikální změnu.

Jan Šlégr (J. Š.): Při vytváření návrhu na Mistrovství světa ve florbale 2018 jsme se pak mohli řídit vlastními pravidly, která jsme sami definovali v rámci vizuálního systému eventů IFF.

Sportovní názvy jsou často kombinací tří čtyř písmen a číslovek. Co má pak laikovi při pohledu na ně vyvolat asociaci právě s jeho oblíbeným sportem?

J. Š.: Existuje určitá sportovní estetika, se kterou je možné pracovat, hodně napoví barvy, písmo, případně jeho náklon. Často se využívají zvířecí motivy, které evokují sílu, dravost atd.

K tomu byste měli, předpokládám, nastudovat historii a pravidla toho sportu…

J. Š.: Nemusíte znát detailní historii ani kompletní pravidla, ale jistá znalost té disciplíny je určitě nutná. Musíme mít jasno v tom, co je na daném sportu unikátní a proč ho fanoušci sledují. To pomáhá dívat se na práci jejich pohledem, což jednoznačně ovlivňuje výsledek.

Pracují u nás kluby se svou vizuální identitou a vůbec marketingem podstatně lépe než třeba před pěti lety?

L. J.: Určitě, i když za západním světem mají stále skluz. Nestačí přijít s novou grafikou a merchandisingem. Snažíme se vysvětlovat klientům, že investice do designu pro ně může být v důsledku významnou ekonomickou příležitostí.

J. Š.: Ve srovnání se zahraničím je u nás jedním z kritických míst rozpočet. Proto se v zahraničí setkáváme s detailně propracovanými projekty, jako například Premier League, které není v českých podmínkách nikdo ochoten zaplatit.

Jaký merchandisingový produkt by vám jako fanouškům udělal radost?

J. Š.: Nejsem fanouškem konkrétních klubů, ale mám rád sport obecně. Takže spíš než sparťanskou šálu uvítám praktičtější a decentněji brandované věci z kvalitních materiálů.

Jan Šlégr, grafický designér

Je absolventem ateliéru grafický design na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Během studia pracoval jako freelance designér a od roku 2014 je součástí týmu Dynamo Design. Zabývá se především corporate identity designem, webdesignem a fotografií.

Foto: Dynamo Design

Libor Jelínek, jednatel a kreativní ředitel, Dynamo Design

Po studiu na VŠUP pracoval dva roky v reklamní agentuře, poté jako freelance designér. V letech 2006-2008 působil jako art director v Ogilvy CID. V roce 2008 založil Dynamo Design.

Foto: Michaela Danelová

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)