V pražské kanceláři nakladatelské skupiny Euromedia žijí již měsíc přípravami na největší knižní „event“ roku. Ladí se doprovodný program a připravují propagační materiály. Na rozdíl od menších nakladatelů ale není prezentace Euromedie na veletrzích tolik stěžejní. Knižní novinky propaguje v pražském metru a silná je se svým e-shopem Knižního klubu. Prostřednictvím nového vlastníka, investiční skupiny Rockaway, své působení v rámci e-commerce pak ještě posílí, jak doufá marketingový ředitel Euromedie Zdeněk Novák.
Na Svět knihy se chodí za autory i za knížkami s veletržní slevou. Co prezentace na největší tuzemské knižní akci znamená pro vás?
Účast Euromedie rozhodně nepodceňujeme, stánkem, který je letos ještě větší než loni, a rovněž obsáhlejším programem chceme udělat dojem nejen na čtenáře, ale i na naši konkurenci. Na veletrhy lidé nechodí ani tak za svým nakladatelem, jako spíš za známými autory, které se všichni snažíme přivážet, uspořádat s nimi besedu či autogramiádu.
Na jaká spisovatelská jména lákáte vy?
Představíme čtenářům osobně autorku bestselleru Bílá Masajka Corinne Hofmannovou. Pak jsme do našeho portfolia získali například Sáru Saudkovou, která na veletrhu představí novou knížku. Jezdíme i na zahraniční veletrhy, do Frankfurtu, Lipska či Londýna. Tam se ale především nasmlouvají práva na vydání, licituje se s literárními agenty apod.
Třeba veletrh v Lipsku byl vždy oceňován kvůli řadě autorských čtení. Podle několika zdejších nakladatelů ale zájem veřejnosti o literární akce poněkud uvadá.
Je to tak a souvisí to s fenoménem sociálních sítí. Čtenáři nám leniví, a než by sedli na tramvaj a jeli za svým spisovatelem do knihkupectví, šmírují raději jeho osobní profil na Instagramu. Vedle Prahy nám ještě docela dobře fungují autorská čtení a autogramiády v Brně a Ostravě. Jinak je návštěvnost malá. Z našeho pohledu však autogramiády k uvedení knižních novinek na trh patří. Současně tím dáváte autorovi najevo, že si jej vážíte a pečujete o něj.
Co kromě zmíněných eventů dále patří do mediamixu Euormedie?
Záleží na žánru, u tzv. young adult literatury, tedy knížek pro mladistvé, nemá jiný kanál než sociální sítě smysl. S novinkami v rámci beletrie si už můžeme dovolit oslovit cestující v pražském metru. Neosvědčily se nám billboardy. Mezi řidiči přece jen převládají muži, ale knížky, a to včetně titulů pro muže, nakupují zejména ženy. Dále inzerujeme v tištěných médiích. Televizní spotovou kampaň si dnes může dovolit málokterý nakladatel.
Vy jste někdy v televizi byli?
Ano, před deseti lety s výpravnou encyklopedií Zvíře. Prodalo se jí tehdy více než 130 tisíc výtisků. To je dnes již nepředstavitelné…
O encyklopedie už není zájem?
Výrazně poklesl s tím, jak si dnes vše můžete najít ve Wikipedii a v mnoha dalších on-line zdrojích. Encyklopedie píšou erudovaní autoři, jde o drahé, barevné publikace vysoké informativní hodnoty. Na internetu si málokdo správnost informací ověřuje. Encyklopedie v prodejích v posledních letech, snad i kvůli TV pořadům, výrazně porážejí kuchařky, jež jsou výrobním procesem i náklady podobné. V dobách krize nakladatele prakticky drželo nad vodou vydávání kuchařek.
Zpět k reklamě, najímáte si agenturu?
Spolupracujeme s PR agenturou 2media. Pracuje pro spoustu klientů v oblasti kultury i lifestylu, což nám přináší zprostředkování kontaktů na mnohé novináře. Máme i agenturu pro nákup médií.
Jednou z dalších běžných vizitek nakladatelů bývá ediční plán. Zajímá vaše publikum?
Ediční plán je nejdůležitější pro knihkupce, čtenářům ho vůbec nedistribuujeme. Komunikace nakladatele s knihkupci je velmi důležitou součástí našeho marketingu. V podstatě musíte dělat marketing na tři strany: nejdřív přesvědčujete autora, že se jako nakladatel o jeho titul postaráte nejlépe, pak propagujete daný titul u knihkupců, vymýšlíte pro prodejny kampaně, a samozřejmě oslovujete přes média i sociální sítě samotné čtenáře.
Děláte v plánování kampaní rozdíl mezi řetězci a malými knihkupci?
Nikoliv, oba typy prodejen mají své výhody a nevýhody a oba oslovujeme se stejnou nabídkou. V řetězcích typu Neoluxor si mohou dovolit knížky lépe vystavit, upozorňovat na žebříčky bestsellerů, udělat čtecí zónu. To v malém obchodě nedokážete. Zato vám však mnozí drobní knihkupci umí poradit s výběrem, mají přehled. V řetězci se dnes a denně potkáváte s absencí dobrých obchodních návyků.
Konkurenční Albatros těží z prodeje dětské literatury, aktivní je se svými katalogy na základních školách. Vás tento segment neláká?
Naopak, jsme si vědomi, že jsme v něm dosud měli rezervy, a jednou z novinek, které na Světě knihy představíme, je nová nakladatelská značka pro děti Pikola. Do budoucnosti chceme portfolio titulů pro děti výrazně znásobit. Rádi bychom, aby se zájmem listovali i v našich katalozích s kvalitní literaturou.
Nakolik je pro vás atraktivní e-reading?
Od začátku jsme byli v hodnocení elektronických knih a v očekáváních týkajících se jejich potenciálu opatrní. A vidíte, mají sotva pětiprocentní podíl na celkovém objemu prodaných titulů. Papírová knížka přežije, tím jsem si jist.
Zdeněk Novák
Nakladatelství Euromedia Group svému současnému řediteli marketingu před pěti lety zkřížilo cestu při jeho předešlém podnikání v marketingu. Více o své předešlé kariéře Zdeněk Novák neuvádí. Jeho oblíbeným autorem je „začínající hvězda“ Roman Bureš. Ze zahraničních je to Frederick Forsyth. „Navzdory své slávě je vstřícným gentlemanem, s nímž je možné vyjednávat třeba i o autorské návštěvě Prahy, což je naším cílem pro příští rok,“ naznačuje Novák.
Jak lehké je dnes „vyrobit“ spisovatelskou hvězdu? Asi tak jako v populární hudbě, knížek je mnoho a schopnost vyčnívat má málokdo, myslí si šéf marketingu Euromedie.
Foto: Michaela Danelová