Slovenský designér Marek Mikovec se proslavil svým návrhem obalu pro značku Fruttimo, která spadá do portfolia Karlovarských minerálních vod (KMV). Jeho originální design PET lahve byl v roce 2015 oceněn i v soutěži World Beverage Innovation Awards.
Jak jste se dostal ke svému současnému povolání?
Na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě jsem studoval design. Absolvoval jsem také studium ve Francii, kde jsem měl možnost naučit se modelování ve 3D, a od toho se odvíjelo moje zaměření.
Je těžké přicházet v tomto segmentu s novými nápady?
To ne, ale je dobré, že na začátku, alespoň u KMV, jsou ve firmách otevření čemukoliv. V té první fázi můžeme probírat jakýkoliv nápad. Třeba i takový, který zcela nesplňuje technologické možnosti a stanovené parametry výroby. Možná díky tomu se vůbec obal Fruttima dostal na svět. Kdyby to viděli technici před pár lety, tak by hned řekli, že to je technicky neproveditelné.
Proč by to bylo neproveditelné?
Ta lahev jde částečně proti technologii. Technologie výroby PET lahví spočívá v lisování kruhového průřezu, protože nejlépe distribuuje tlak kapaliny, která má být uvnitř. Proto je většina lahví kruhových. Vytvořil jsem ale tvar, který je částečně hranatý a asymetrický.
Popište nám konkrétně, jak jste v tomto případě uvažoval.
Zadání bylo detailní. Znali jsme složení produktu – že to bude mix šťávy a vody. Cílili jsme na kategorii mladších lidí, produkt tak musel být na pohled atraktivní, moderní a odlišný od výrobků konkurenčních značek. Musel jsem přijít s designem, který měl vyjadřovat šťavnatost nebo by odkazoval na ovoce. Věděl jsem ale, že nemůžu jít cestou popisné formy stylizace ovoce nebo tvaru pomeranče. Při své rešerši jsem tak narazil na struktury, téměř digitální abstraktní vzory, které ale vycházejí z přírody a organických forem. Vybral jsem takové, které jsou polygonální a krystalické. Viděl jsem v tom třeba ovoce, které se zpracovává okrajováním.
Jak dlouho může trvat vytvoření takového designu?
To je individuální. Může to klidně trvat rok. Z hlediska designu jsem to schopný vymyslet rychle, ale existují postupy, které se nedají zkrátit. Třeba konzultace s odborníky na technologii výroby, grafiky a tak dál. Je to poměrně hodně věcí a aktivit, které se musí sladit. Záleží i na tom, v jaké sezoně má být produkt uveden na trh.
Co hraje ve výsledku větší roli? Funkčnost lahve, nebo design, který má lidi nalákat ke koupi?
Je to náročné oddělit. Nedá se k tomu přistupovat tak, že vytvářím pouze nádherný objekt. Ta krása je přidanou hodnotou. Obal hlavně musí splňovat aspekty funkčnosti. Je nutné, aby vyhovoval omezením a potřebám samotné výroby, distribuce a hlavně musí vždycky chránit samotnou kapalinu. K tomu je primárně určený. Je potřeba uvažovat i nad grafikou a polepem obalu. Zbylý prostor je pro designéra.
Máte dneska větší volnost se „šílenými“ návrhy než v minulosti?
Ano, váže se to na výrobní možnosti i nové způsoby aplikace etikety na PET lahve.
Čím se při navrhování inspirujete?
Nový projekt vždycky začnu rešerší. Náš trh je poměrně malý, není tu moc s čím srovnávat, ale ve světě je zajímavých produktů spousta. Zkouším design převrátit na hlavu a dělat věci opačně. Při navrhování lahve pro čaj Veritea z kolekce Aquila mě třeba inspirovala architektura a japonská kultura vaření čaje.
Kromě obalů nápojů navrhujete i obaly pro kosmetické výrobky. Přitom jste umělecky zaměřený člověk. Je pro vás práce v komerční sféře dostatečně uspokojující?
Nevidím to jako limitaci, ale beru to jako výzvu. Ve výsledku mě to baví. Každému designérovi se na vytváření produktů nejvíc líbí to, že se výrobek dostane do masové produkce a vstupuje do života spousty lidí. Doufám, že je to druh umění.
Co si myslíte o generickém designu balených vod? Je nutností, aby se dnes lahve výrazně odlišovaly od ostatních v regálu?
Je to nutnost, ale je stále těžší toho dosáhnout a opravdu se odlišit. U kosmetiky to je ještě znatelnější, vyniknout se snaží každý. Kvůli tomu, že se všichni snaží být jiní a hledají extravagantní tvary, jsme dospěli k názoru, že vytvořením jednoduchého, minimalistického designu budeme vidět nejlépe. Čím prémiovější produkt, tím bude mít jednodušší obal. Začíná to být trend i u obalů nápojů. Když se podíváte na regál v obchodě, všichni se snaží vyčnívat. Když ale vyčnívají všichni, tak se jednoduchý obal stává zajímavějším.
Nejde tohle ale proti podstatě designu Fruttima?
To jde, ale štěstí bylo v tom, že se jednalo o výrobek v novém produktovém segmentu.
Je to tak, že čím je komplikovanější obal, tím bývá dražší jeho výroba?
Vůbec ne. Někdy to je naopak. Jednodušší obal může být dražší, jelikož je náročnější na detail – jsou na něm víc vidět případné nedostatky.
Musíte dnes myslet i na ekologickou stránku designu?
Je to součástí výrobního procesu a jde to ruku v ruce s ekonomickými požadavky na produkt. Je to symbióza – snižováním nákladů na materiál se vlastně snižuje i ekologická zátěž. Na produkty se dnes využívá o polovinu méně plastu než před deseti lety.
Obecně se má za to, že podmínky pro design a kreativu v Česku se zlepšují. Souhlasíte?
Zlepšují se, ale nevím, jestli mladí designéři nabídnou firmám to, co potřebují. Dnes je nezbytné, aby ovládali práci a modelování ve 3D a uměli navrhnout produkt od prvotní skice přes výtvarný proces až po finální 3D model, který předají technikům. Je to kombinace výtvarných a technických postupů a je nezbytné mít vztah k oběma stranám.
Na čem teď pro KMV pracujete?
O tom moc mluvit nemůžu. Ale můžu říct, že je to zase spíš minimalistická záležitost.
Pijete raději balenou vodu, nebo vodu z vodovodu?
Samozřejmě balenou. Ještě raději ale piju čaj nebo kávu.
Marek Mikovec
Vystudoval Vysokou školu výtvarných umění v Bratislavě, fakultu designu. Během studií absolvoval pobyt ve francouzském Saint Etienne zaměřený na CAD a CGI design. Přes 13 let pracuje jako nezávislý návrhář. Z českých firem hlavně pro Karlovarské minerální vody, pro které vytvořil lahve Magnesia Go, Fruttimo Aquila, Veritea Aquila, Mattoni ochucená nebo nápojové automaty Very Goodies pro Letiště Václava Havla. Se studiem Patzak Design pracuje na designu kosmetiky pro značky Pantene nebo Head & Shoulders společnosti Procter & Gamble. Vytvořil s ním i vizuály k parfémům značky Boss.
Ačkoliv největší ohlas sklidil Marek Mikovec s PET lahví Fruttimo, „srdcovkou“ je prý pro něj minimalistický design obalu čajů Veritea (dole). Pro ten mu inspirací byly tradiční japonské postupy vaření čaje.
Foto: Libor Fojtík