Mnoho firem řeší e-mailingové marketingové kampaně na vlastní pěst. Často si však neuvědomují, že rozesílání takových zpráv má vlastní pravidla a zákony. Kvantita na úkor kvality má negativní dopad. Složení adresátů, kterým posíláte zprávy, je nutné soustavně analyzovat.
Nedodržováním pravidel firmy ztrácejí u poskytovatelů e-mailových a internetových služeb takzvanou reputaci a snadno se ocitají na černých listinách doručitelnosti. „E-mail není web ani leták, je ho potřeba zvlášť optimalizovat,“ říká Jakub Olexa, spolumajitel společnosti Mailkit.
„Reputace vaší e-mailové adresy, domény a IP adresy zásadně ovlivňuje doručitelnost zpráv. Je proto velmi důležité dbát na to, aby byla co nejvyšší,“ vysvětluje Olexa a dodává, že pokud je reputace nízká, napravuje se velmi těžko a je to práce na několik měsíců. To může znatelně komplikovat provoz e-mailingových marketingových kampaní. „Zprávy posílejte pouze těm, kteří vyslovili jednoznačný souhlas a mají o ně nadále zájem,“ apeluje Olexa.
Koupená databáze? Spíš trojský kůň
Často nakupované databáze kontaktů, které si klienti pořizují a vychvalují, jsou navíc řešením, které reputaci v listinách poskytovatelů snižuje. „Koupit databázi může jen úplný začátečník neznalý zákona. Nejenže naletí podvodníkům, od kterých koupí databázi s mizivou hodnotou, plnou neexistujících adres a spamových pastí, ale ještě poruší zákon,“ upozorňuje na problémovost Olexa.
Spamové pasti mohou být uměle vytvořené nebo obnovené nepoužívané e-mailové adresy, které shromažďují zprávy a detekují rozesílače spamů. Často se v těchto databázích objevují. Jakákoliv databáze adresátů se tak musí pravidelně pročišťovat a je nutné ověřovat validitu adres.
Systém hodnotí třeba zájem adresátů o doručenou zprávu. Odmítnutí zprávy nebo odhlášení od přijímání zpráv není tak špatné, jako když je zpráva nahlášená jako spam, ale odesílatel nesmí zapomínat na to, aby takovou možnost adresátovi umožnil a aby byla dostatečně snadná.