Marketingový ředitel Heureky Daniel Blažek se s MAM bavil o plánech pro letošní rok. Že by pozici cenových srovnávačů mohl ohrozit Amazon, si nemyslí. Český zákazník je už prý dostatečně zhýčkaný a vyžaduje dokonalý servis a vyčerpávající informace, a to v češtině.
Soud vydal předběžné opatření, že musí být zastaven provoz stránek Bezheureky.cz, nicméně Alza se dle svých reakcí necítí být nijak poražena. Nakolik celá ta loňská kauza ovlivnila pozici vaší značky?
Do Heureky je zaregistrováno přes 45 000 e-shopů, i když samozřejmě zdaleka ne všechny jsou už aktivní. Z těch aktivních 15 000 spadá do programu Ověřeno zákazníky. Toto číslo stouplo od spuštění Bezheureky.cz o 1000 e-shopů (v květnu 2016 – 14 000 e-shopů). Ve finále se nám tedy dostalo podpory a důvěry velké části tuzemských e-shopů, čehož si velmi ceníme. Reakce Alzy nás logicky nepotěšila a její odchod z našeho programu nás mrzí, to je třeba říct. Určitý čas i energii nám ale spíše vzal způsob, jakým to Alza vše realizovala. Její management na svém příkladu generalizoval, jak se má dělat marketing v e-commerce a proč je třeba nebýt na Heurece. Přitom oni mají jako jednička na trhu úplně jinou pozici než spousta středních a malých e-shopů.
Kolik e-shopů tedy Alzu následovalo?
Asi dvacítka internetových obchodů, českých i slovenských. S výjimkou jednoho šlo o malé e-shopy.
Loni si u nás začal intenzivně připravovat půdu pro svůj byznys Amazon. I v MAM se objevily úvahy, zda vás může ve smyslu vyhledávače zboží do budoucna ohrozit…
Z našich výzkumů vyplývá, že nás zdejší zákazníci už dávno nevnímají jen jako cenový srovnávač. Plníme roli nákupního rádce. Jsme k dispozici, když se lidé rozhodují, co si koupí a poté kde si to koupí. Kromě ceny zde hraje roli daleko více faktorů, například informace o dostupnosti, počet recenzí atd. Nemyslím si proto, že by nás Amazon mohl ohrozit. Dokud tedy nebudou mít českou verzi stránek a nebudou dodávat do druhého dne. Český zákazník je rozmazlený a tlačí zdejší internetové obchody do kvalitních služeb.
Některé firmy z on-line světa stále více překračují se svou komunikací hranice off-linu a naopak. I vy jste v listopadu šli do televize. Přineslo to očekávané výsledky?
Pro celoroční komunikaci stále převážně pracujeme v on-line prostředí, ale jsou události, jako naše akce Den dopravy zdarma, kdy dává reklama v ATL médiích smysl. Na kampaň jsme měli dobrou odezvu.
Což znamená?
Odrazila se na číslech, e-shopy v rámci Heureky a zmíněné akce prodaly zboží za 222 mil. korun a vyřídily přes 178 tisíc objednávek. A nám daly pozitivní zpětnou vazbu, i co se týče naplánování kampaně. Býváme totiž někdy ze strany e-shopů pod tlakem, zda je propagace akce dostatečná, jiní nás ale zas prosí, abychom nedělali kampaň v příliš velkém předstihu, protože to vede u lidí k tendenci odkládání objednávek směrem k datu Dne dopravy zdarma. Čtyřdenní teaser a pak samotný spot po dobu trvání akce se nám osvědčily.
E-shopů je na české poměry až příliš. Jak výraznou konsolidaci jim pro letošek předpovídáte?
Loni jejich počet nepatrně klesl o 2 procenta, aktuální stav je 36 200. Konsolidace trhu je nastartovaná, e-shopů ubývá pomalými krůčky.
Chystáte letos nějaké změny v komunikaci směrem k B2C klientele?
Budeme se i nadále držet výkonnostního marketingu, na významu v tomto ohledu rychle nabývá Facebook. Čeká nás sofistikovanější práce na personalizaci e-mailingu, chceme posunout jeho kvalitu, abychom lidi co nejméně spamovali. Content pro produktový marketing budeme připravovat spolu s agenturou GetBoost. Budeme se snažit rozšířit řadu produktových videí ve fázi, kdy se zákazník rozhoduje pro konkrétní zboží. A určitě poroste role programatického nákupu.
A plány v oblasti B2B?
Spolupráce a komunikace s partnerskými e-shopy jsou pro nás neméně podstatná součást každodenního byznysu. I nadále proto chceme edukovat menší e-shopy a freelancery, pořádat pro lidi z branže Roadshow, prezentovat program Certifikace, pořádáme oborovou soutěž ShopRoku…
Nakolik mají e-shopy zájem prodávat přes Heureka Košík? Nebojí se ty větší, že tím může jejich značka ustoupit do pozadí?
Zájem určitě je a obavy, že by tím trpěla značka e-shopů, se nepotvrzují. Přes Košík prodává nyní 1300 e-shopů. Obchodníci tak dostávají už „hotového“ zákazníka, snižuje se tím počet těch, kteří z cesty mezi Heurekou a konkrétním obchodem sejdou. Pro zákazníka je nákup přes Košík jednodušší a i bezpečnější, v případě problémů na straně e-shopu umíme pomoci.
Daniel Blažek, ředitel marketingu, Heureka.cz
Na současném postu pracuje od léta 2014. Předtím krátce působil ve vydavatelství Mafra. Více než 5 let strávil coby brand manager ve společnosti Seznam.cz a první pracovní zkušenosti sbíral v agenturách McCann Erickson a Mather Activation. Duší je sportovec, hraje závodně basketbal. On-line nejraději nakupuje oblečení.