„U mládeže vidíme, že se sice velice dobře adaptovala na nové technologie, ale schopnost kriticky uvažovat o obsahu výrazně zaostává za schopností ovládat technické prvky,“ popisuje současný stav Miloš Gregor, politolog Masarykovy univerzity, který je supervizorem studentského projektu Zvol si info. Naráží na fakt, že se tento problém netýká pouze starší generace – jedná se o problém všech.
Tyto obavy potvrzuje i aktuální studie americké Stanfordovy univerzity. Podle jejího výzkumu není 82 procent studentů schopno rozlišit komerční článek od nekomerčního – a to na stejném webu. I Mark Zuckerberg prohlásil, že se už pracuje na systému, který bude limitovat šíření lživých informací na Facebooku. Google navíc plánuje odstavit lživé a konspirační weby od lukrativní internetové reklamy. Nové nástroje zavádí i Twitter.
„Zákaz není řešením. Naopak by to nahrávalo rétorice těchto serverů. Ty se snaží stavět do role těch správných,“ říká však Miloš Gregor a dodává, že je potřeba, aby se mediální gramotnost řešila hlavně ve školách. Prostřednictvím hoaxů se podle mnohých dají ovlivnit i celé volby. Podle Gregora je však potřeba toto brát s rezervou. „Máme tendenci přeceňovat vliv dílčích věcí na voličské rozhodování, snažíme se hledat jeden hlavní důvod. Jenže ten neexistuje,“ vysvětluje Gregor.