Nové „balíčky“ evropských copyrightových směrnic a legislativních úprav mají už stovky pozměňovacích návrhů a očekávatelně jsou na ně protichůdné názory. Výsledná podoba se pak dotkne většiny subjektů na internetu. Není tak divu, že se otevírá rozsáhlá diskuse i v českém prostředí.
Své k tomu řekla minulý týden na konferenci o bariérách v elektronickém obchodování a on-line službách i Petra Žikovská, ředitelka českého zastoupení Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI). „Existují nelegální služby jako Ulož.to a Rapidshare, kvůli kterým prodeje hudby nestoupají,“ podotkla Žikovská.
Hudebnímu průmyslu jsou sice podobné služby trnem v oku, ale jiní odborníci je jako automaticky nelegální nevidí. „Co se týče ilegality některých služeb, s tím buďme opatrní. V České republice ještě nebylo vydáno jediné rozhodnutí, které by deklarovalo protiprávnost jediné z těchto služeb,“ oponoval Michal Nulíček z Národního centra pro digitální ekonomiku. Jak Žikovská sama později přiznala, chyba je částečně na straně samotného hudebního průmyslu. „Velcí hudební prodejci podcenili přechod na digitální média, to je jednoznačné,“ dodala.
Ředitelka IFPI dále uvedla, že by měl na úložištích a dalších internetových platformách existovat obdobný detekční systém autorského obsahu jako na YouTube. Milan Zubíček, analytik ze společnosti Google, však takovou představu nepovažuje za reálnou. „Rozpoznávání obsahu Content ID, které funguje na YouTube, je velice drahý systém. Společnost do toho investovala desítky milionů dolarů a ještě investovat bude. Většina evropských firem a start-upů si tohle dovolit nemůže,“ řekl. „Bylo by to pro ně likvidační,“ dodal i Nulíček.
Platí YouTube vlastníkům práv dost?
Jedním z bodů bylo i srovnání služeb Spotify a YouTube. Streamovací hudební portál Spotify podle dostupných dat platí držitelům autorských práv paušálně zhruba osmnáct dolarů ročně za každého uživatele, zatímco YouTube pouze jeden dolar. Česká IFPI výši platby od YouTube považuje za nízkou. I tady jí ale další účastníci diskuse oponovali. „Tyto platformy fungují na úplně jiném formátu, Spotify je služba typu on-demand a placené. Lidé tam chodí jen kvůli hudbě. Na YouTube ale stráví průměrný uživatel poslechem hudby jen hodinu měsíčně,“ reagoval analytik Googlu. S tím souhlasil i Nulíček, který zdůraznil, že se jedná o služby založené na odlišném byznysovém základu.