Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Hudební průmysl volá (znovu) po zpřísnění pravidel copyrightu. Unie vychází vstříc

Nové „balíčky“ evropských copyrightových směrnic a legislativních úprav mají už stovky pozměňovacích návrhů a očekávatelně jsou na ně protichůdné názory. Výsledná podoba se pak dotkne většiny subjektů na internetu. Není tak divu, že se otevírá rozsáhlá diskuse i v českém prostředí.

Své k tomu řekla minulý týden na konferenci o bariérách v elektronickém obchodování a on-line službách i Petra Žikovská, ředitelka českého zastoupení Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI). „Existují nelegální služby jako Ulož.to a Rapidshare, kvůli kterým prodeje hudby nestoupají,“ podotkla Žikovská.

Hudebnímu průmyslu jsou sice podobné služby trnem v oku, ale jiní odborníci je jako automaticky nelegální nevidí. „Co se týče ilegality některých služeb, s tím buďme opatrní. V České republice ještě nebylo vydáno jediné rozhodnutí, které by deklarovalo protiprávnost jediné z těchto služeb,“ oponoval Michal Nulíček z Národního centra pro digitální ekonomiku. Jak Žikovská sama později přiznala, chyba je částečně na straně samotného hudebního průmyslu. „Velcí hudební prodejci podcenili přechod na digitální média, to je jednoznačné,“ dodala.

Reklama
ČEZ

Ředitelka IFPI dále uvedla, že by měl na úložištích a dalších internetových platformách existovat obdobný detekční systém autorského obsahu jako na YouTube. Milan Zubíček, analytik ze společnosti Google, však takovou představu nepovažuje za reálnou. „Rozpoznávání obsahu Content ID, které funguje na YouTube, je velice drahý systém. Společnost do toho investovala desítky milionů dolarů a ještě investovat bude. Většina evropských firem a start-upů si tohle dovolit nemůže,“ řekl. „Bylo by to pro ně likvidační,“ dodal i Nulíček.

Platí YouTube vlastníkům práv dost?

Jedním z bodů bylo i srovnání služeb SpotifyYouTube. Streamovací hudební portál Spotify podle dostupných dat platí držitelům autorských práv paušálně zhruba osmnáct dolarů ročně za každého uživatele, zatímco YouTube pouze jeden dolar. Česká IFPI výši platby od YouTube považuje za nízkou. I tady jí ale další účastníci diskuse oponovali. „Tyto platformy fungují na úplně jiném formátu, Spotify je služba typu on-demand a placené. Lidé tam chodí jen kvůli hudbě. Na YouTube ale stráví průměrný uživatel poslechem hudby jen hodinu měsíčně,“ reagoval analytik Googlu. S tím souhlasil i Nulíček, který zdůraznil, že se jedná o služby založené na odlišném byznysovém základu.

Reklama
Abovalve
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)