Každý rok na mezinárodních autosalonech představíme jedno dvě nová auta, která přilákají pozornost. Ale jiné nástroje nemáme. Nemůžeme vysílat v televizi, abychom nedegradovali brand. Nepoužíváme rádio ani outdoor.“ Takhle prý varoval Davida Kopala, marketingového ředitele společnosti Scuderia Praha, bývalý prezident legendární automobilové značky Ferrari Luca di Montezemolo.
„Takže nám nezbývá než zprostředkovávat lidem emoce,“ vysvětluje Kopal, který ještě vzpomíná, jak kdysi vzal di Montezemola na projížďku po Praze, načež cestu jejich Ferrari zablokovaly davy nadšených italských turistů.
Ferrari v době mobilní
Na Foru Media 2016 ovšem marketingový ředitel Scuderie prezentoval, jak se superluxusní a ultrakonzervativní automobilová značka – jejíž některé vozy se musí obejít nejen bez navigace, ale třeba i bez rádia – vyrovnává s požadavky doby mobilní.
I konzervativní Ferrari tak dnes kromě svého webu využívá Facebook, YouTube, Twitter a Instagram. Automobilka zákazníkům nabízí i on-line konfigurátor. To není samozřejmě nic nového. Tento však slouží nejen k individualizaci auta, ale také k tomu, aby sama firma mohla sledovat, jaké její zákazníci vlastní modely. Těm „nejvěrnějším“, kteří v garáži už mají tři a více vozů s logem vzpínajícího se hřebce, nabízí speciální limitované edice. Třeba na supersportovní La Ferrari museli mít kandidáti v garáži vozů značky z Maranella už pět.
Dokonalá personalizace
Personalizace služeb je u výrobce luxusních automobilů vůbec vděčné téma. „Vždycky říkám: Nikdy si nekupujte auto ze showroomu. Můžete si ho přece nakonfigurovat přímo v továrně,“ vysvětluje Kopal s tím, že další – vyšší – stupeň personalizace představuje řešení „tailor made“, které znamená specifikaci auta zcela dle vlastního přání.
Nad ním je level „one of“, což znamená přípravu zcela vlastního vozu s inženýrem Ferrari. Pak už si jen můžete odkoupit skutečný monopost F1, ke kterému dostanete přidělený tým a několikrát za rok se můžete zúčastnit závodů na okruhu.
Pro zcela jiný typ zákazníků je ovšem určeno nové Ferrari Lusso s pohonem na všechna čtyři kola a 12palcovým interaktivním displejem. „Je to luxusní sportovní vůz pro lidi, kteří jej chtějí používat celoročně a užívat si nové technologie,“ vysvětluje Kopal. Vzápětí ale dodává, že Ferrari obecně zůstane věrné spíš svému sportovnímu duchu: „La Ferrari má 963 koní. K tomu už nic jiného nepotřebujete.“