Crowdfunding je jedním z fenoménů posledních let. Realizovat své nápady díky menším investicím od velkého množství lidí začalo být velmi brzy trendy. Jen pro ilustraci, nejpopulárnější platforma, americký Kickstarter, pomohla během své sedmileté existence zrealizovat více než 113 tisíc projektů. Svou investicí je podpořilo takřka dvanáct milionů lidí, nebo chcete-li přesně takzvaných backerů.
Úroveň projektů na Kickstarteru se různí, nicméně často se k cílové částce dopracovaly i ty z nich, které by jinak zřejmě neměly sebemenší šanci na úspěch. Své o tom ví i David Sandberg. Dnes třicetiletý Švéd paběrkoval před časem na hraně společnosti a údajně musel prodat gauč, aby měl na živobytí. Sandberga zachránil až nápad natočit trailer k filmu Kung Fury. A na jeho natočení sháněl peníze na Kickstarteru. Poměrně šílený projekt, který výrazně odkazoval na kung-fu filmy osmdesátých let, osmibitové videohry a potkávali se v něm třeba dinosauři s Adolfem Hitlerem, vzbudil okamžitou reakci.
Kickstarter ho dostal až do Cannes
Autor projektu Sandberg vybral na svůj film 630 tisíc dolarů. Aniž by někdy vystudoval filmovou školu, dostal se s Kung Fury na filmový festival do Cannes. Celý snímek pak umístil na YouTube, kde k dnešnímu dni nasbíral šestadvacet milionů přehrání. Ještě o něco úspěšnější byl doprovodný videoklip, v jehož hlavní roli se představila možná trochu pozapomenutá ikona nedávné minulosti, David Hasselhoff.
Sandbergovi se podařil husarský kousek hlavně proto, že dokázal udělat kampaň, která výborně oslovila „geeky“ i diskutující na sociální síti Reddit.
I v Česku se podařilo realizovat řadu úspěšných kampaní, zejména na platformách Hithit.cz a Startovač.cz. Dva a půl milionu korun na Hithitu vybral třeba projekt kulturního centra Jatka78 v pražských Holešovicích. Na Startovači se například uchytila internetová televize DVTV, která získala přes dva miliony korun. Za pomyslného krále českého crowdfundingu je možné považovat Dana Přibáně a jeho ságu Trabantem napříč kontinenty, která na Startovači vybrala necelé tři miliony korun.
Myslete na produkt i fanoušky
Případný úspěch projektů stojí údajně na třech pilířích. „Prvním z nich je trochu marketingové klišé, ale je to samotný produkt. Druhá věc je dobře provedená prezentace, která budí dojem, že si na ní autor dal záležet. Lidé totiž poznají, když to odfláknete. Třetí aspekt je pak samotná komunikace s fanoušky,“ tvrdí Martin Brykner, jeden ze zakladatelů Startovače. V komunikaci s nimi podle něj hraje klíčovou roli, jak velkou komunitu fanoušků daný projekt má. „Pokud jste Mňága a Žďorp nebo Dan Přibáň, máte to možná trochu jednodušší,“ dodává Brykner.
Alchymií je také nastavení délky crowdfundingové kampaně. „45 dnů je dost dlouhá doba na to, abyste aktivizovali okolí a zasáhli velké množství lidí, zároveň tak akorát dlouhá, aby vás lidé ještě nezačali proklínat a věnovali vám pozornost. 30 dnů se hodí, když máte vše dobře připravené nebo prostě spěcháte,“ říká strážkyně projektů Hithitu Jana Ecksteinová.
Podle Bryknera je také důležité nepodcenit její samotný průběh. „Kampaň má dva vrcholy, začátek a konec. Je to podobné jako u filmů, o jejichž úspěšnosti rozhoduje první víkend v kinech. Když film během něho propadne, věští to neúspěch,“ vysvětluje zástupce Startovače. Ecksteinová zase klade důraz na to, aby komunikace byla konstantní. „Komunikovat se vyplatí po celou dobu, i před samotnou kampaní a po jejím skončení. Crowdfunding je živou součástí komunikace projektu/produktu/nápadu jako takového,“ dodává zástupkyně Hithitu.
Zaměřte se hlavně na „klikací“ média
Pokud byste chtěli se svým crowdfundingovým projektem uspět, je záhodno zvolit správné kanály. Tradiční média včetně těch webových spíše poslouží ke vzbuzení pozornosti než k přímé interakci. „Nemůžete na nich totiž lidem podstrčit prodejní link,“ říká Jana Ekcsteinová. „Sociální sítě hrají v crowdfundingu naprostý prim. Zmiňovaný Dan Přibáň má loajální skupinu desetitisíců lidí, kteří jsou navíc hodně zainteresovaní a zapojení. Dokáže tím přilákat třeba až dvacetkrát tolik lidí co článek na iDnesu. Ten, kdo si myslí, že postaví dobrou kampaň jen na tradičních sdělovacích prostředcích, je na omylu,“ vysvětluje Brykner.
S videem nejste anonym
K oslovení lidí na sociálních sítích musíte mít ideální prostředky, například video, které dokáže oslovit řadu potenciálních přispěvatelů. „Zhruba 80 procent úspěšných kampaní loňského roku mělo video. Je to skvělý komunikační kanál, kde můžete obejít tu internetovou anonymitu a hovořit s přispěvateli z očí do očí. Ukažte jim sebe i svůj produkt, budete to mít jednodušší. Zároveň algoritmus Facebooku, který je pro šíření facebookové kampaně jako dělaný, videoobsah upřednostňuje,“ říká Ecksteinová s tím, že autorům s videoprodukcí radí v rámci HithitLab.
Brykner tvrdí, že při použití videoobsahu hraje roli druh kampaně. „Když chcete financovat film, vypadáte bez videa trapně. U komiksu je zase namístě, abyste měli obrázky. Obecně platí, že když je video kvalitně natočené, je to plus. Na druhou stranu, když máte špatný produkt, nespasí vás ani James Cameron,“ dodává zakladatel Startovače.
Jak nastavit odměny?
Zřejmě největší otázky se týkají toho, jak má autor projektu nastavit závěrečnou částku a také čím odměňovat své přispěvatele. „Tady moc nepomůžeme. Kalkulaci si musí autor udělat sám. Jen on totiž ví, kolik ho realizace bude konkrétně stát a jaké jsou minimální náklady na to, aby projekt dostál předem slíbeným závazkům,“ říká Brykner. „Cena odměny by měla odpovídat hodnotě pro přispěvatele. Autorovo propocené triko může být pro někoho cennou relikvií a pro jiného odpad,“ komentuje způsoby odměňování Ecksteinová z Hithitu.
Fakt, že samotné odměňování přispěvatelů může někdy být oříškem, přiznal na konferenci Czech Internet Forum i samotný Dan Přibáň. „Nevymýšlejte si interaktivní odměny pro přispěvatele. Splnit takové závazky je pak hrozně těžké,“ řekl.
Jeho „trabanti“ například nabízeli za 15 tisíc možnost svézt se na motorce s řidičem, který na ní absolvoval cestu s trabanty. „Ukázalo se, že je téměř nemožné to časově vymyslet. Jízdu na motorce si nakonec koupili tři lidé, jeden se nám vůbec neozval a dva si souběžně s tímto darem kupovali Teslu,“ dodal Přibáň. V závěru upozornil i na možná úskalí crowdfundingu, když poukázal na to, že má v týmu více účetních než střihačů.
Transtrabant Dana Přibáně a jeho týmu vybral naposledy na Startovači necelé tři miliony korun. Tentokrát tým poputuje do Tichomoří.
Foto: Transtrabant.cz
Internetová televize DVTV si k prvnímu výročí existence nadělila crowdfundingovou kampaň. Tým Daniely Drtinové a Martina Veselovského vybral přes dva miliony korun.
Foto: DVTV