Před sedmi lety cítilo potřebu být on-line podle statistik výzkumných agentur přes 60 procent mladých, v současnosti se bez wi-fi neobejde již jen 42 procent. S tím, jak roste obliba wearables, aplikací, a s tím, že lidé průměrně dvě hodiny denně tráví na sociálních sítích, zároveň roste u části populace alespoň občasná potřeba digitálního detoxu.
Vítejte na restivalu Un-plugged
V Anglii se trendu být off-line chytla značka ovocných šťáv Innocent, která se se svým inovativním marketingem již od svých začátků zařadila mezi trendsettery v FMCG. Druhým rokem pořádá víkendovou akci pro celou rodinu, kterou nazývá „restivalem“ – a odpočinek v jejím pojetí neznamená jen natáhnout si v parku deku, ale především vypnout wi-fi. „Komunikační technologie mají obrovský dopad, v mnohém nám ulehčují každodenní život. Ale konstantní napojení na přátele a různé informační zdroje naši mysl tak zahlcují, že každý potřebuje někdy vypnout. Po prvním ročníku restivalu jsme mysleli, že digitální detox příště už nikoho moc neosloví, ale statistiky napovídají, že má rostoucí tendence,“ říká manažer pro aktivaci značky Innocent Jamie Sterry. Jednou za měsíc si vybere svůj den „off“ – podle studie Communication Markets Report skupiny Ofcom 34 procent z více než 2500 dospělých a teenagerů.
Mladí lidé tíhnou spíše ke komunikačním platformám jako Snapchat a WhatsApp a cítí se být zahlceni mediálním on-line obsahem. Vůči němu se vymezuje magazín Delayed Gratification, vyznávající ideu pomalé žurnalistiky. Vyhledávají si „rychlé“ zprávy z on-line světa a staví je do nových souvislostí. Počet předplatitelů titulu se za poslední rok zdvojnásobil.