Kentico začínalo víc jako IT firma než jako dodavatel marketingových nástrojů. Jak máte poskládaný byznys teď?
Začínali jsme jako dodavatelé redakčního systému, který šetřil práci při publikování obsahu. Hlavní hodnota pro zákazníky tedy byla ušetřená produktivita při tvorbě webů. Nicméně tím, jak firmy začaly investovat do digitálního marketingu, rostl tlak na analýzu úspěšnosti kampaní a optimalizaci marketingových výdajů, aby web přinášel větší prodeje a víc zákazníků. Hlavní hodnota systémů se od šetření času posunula k získávání nového byznysu. Jsme jeden z mála hráčů na světovém trhu, kteří nabízejí řešení kombinující tvorbu obsahu s marketingovými potřebami. Náš byznys už je primárně pro marketéry, typicky šéfy marketingu, nicméně pořád je tam zahrnuté IT oddělení, které má vliv na výběr konečného řešení.
Proč bych ale měl používat placený software místo volně dostupných nástrojů?
Důležitá odlišnost třeba od Google Analytics je v tom, že nepracujeme s agregovanými daty. Sledujeme aktivity jednotlivých uživatelů na webu. U každého návštěvníka máme záznam, kdo je, odkud přišel, z jaké kampaně a jaké navštěvuje stránky nebo jaké si kupuje produkty. Víme, kam kliknul v e-mailu, jak reagoval na nabídky. Každého zákazníka jsme schopni dohledat a poskytnout mu personalizovanou zkušenost.
Který z trhů považujete za nejtěžší?
Máme zákazníky ve sto zemích světa a pobočky na pěti trzích. Nejtěžší je asi americký, kde jsou zákazníci dlouhodobě napřed oproti zbytku světa ve využívání digitálního marketingu. Trendy začínají v Severní Americe, s ročním zpožděním se dostanou do Británie a s dvouletým zpožděním do kontinentální Evropy.
Jaký trend jste tam zaznamenal letos?
Prediktivní analýzu a širší práci s daty. Zákazníci v Severní Americe používají podobná řešení už delší dobu, data už mají a teď je chtějí analyzovat pro budoucí využití.
Kde vidíte nejslabší místo digitálního marketingu postaveného nad daty?
Většinou jsou to organizační omezení. Firmy nemají dost lidí s dostatečnou zkušeností, aby s daty pracovali. Mít správná data je jedna věc, druhá věc je umět je správně využívat a rozumět jim. Ideálně to musí být člověk s analytickým zázemím, který dokáže identifikovat vzory v chování zákazníků.
Jak se zaměření na digitální marketing projevilo na tržbách?
Dlouhodobě rosteme o desítky procent ročně, letos plánujeme dvacetiprocentní nárůst tržeb. Trh se rapidně vyvíjí a zatím to nevypadá na zpomalení. Stále jsme na začátku, firmy ještě neumí využívat digitální technologie pro byznys správně. Ale uvědomují si, že potřebují transformaci a je to pro ně čím dál důležitější strategické téma. Mimochodem, nemáme žádného investora, hospodaříme s vlastním kapitálem a od prvního roku jsme v zisku.
Vstup investora zatím neplánujete?
Zatím ne. Vyhovuje nám nezávislost, kdy můžeme dělat rozhodnutí, za kterými si stojíme.
Petr Palas, generální ředitel společnosti Kentico Software
Vystudoval informatiku na Masarykově univerzitě v Brně. Během studií pracoval pro firmu Moravia IT a v roce 2004 z vlastních úspor rozjel Kentico Software. Moravské metropoli zůstal věrný, sídlo firmy se zákazníky ve sto zemích světa je jen kousek od brněnského hlavního nádraží. Pobočky má v USA, Velké Británii nebo Austrálii.