Problém je v designu lahviček, jejichž potisk využívá siluetu patky a knírku Adolfa Hitlera.
Stejný motiv je totiž na přebalu knihy Už je tady zas, kterou z německého originálu přeložilo pro český trh nakladatelství Argo. A právě to poslalo Kefírerovi předžalobní výzvu, protože jeho design považuje za zásah do práv německého autora knižní obálky a nekalou soutěž.
Kefírer odmítá, že by okopíroval zrovna grafiku románu Timura Vermese. Autoři poslali redakci MAM odkaz na osm let starou reklamu německého výrobce klobouků Hut Weber, jejíž vizuál pracuje se siluetami Hitlera a Charlieho Chaplina. „Za design je odpovědný náš grafik. Jde vidět, že patka je okopírovaná právě odsud. Knihu do té doby neviděl,“ tvrdí Kefírer.
U soudu by Argo muselo prokázat, že jde o kopii zrovna jeho obálky.
„V minulosti české soudy rozhodly, že nezákonný zásah do autorských práv může nastat i kopírováním malé části autorského díla,“ připomíná advokátka Karin Pomaizlová z kanceláře Taylor Wessing.
Jako příklad uvádí známý spor Zdeňka Svěráka s řetězcem Bauhaus, jestli slogan „Upeč třeba zeď“ porušuje textařova práva k pohádkové písničce Dělání z filmu Princové jsou na draka. „I logo nebo karikatura jsou chráněným autorským dílem, pokud jsou výsledkem tvůrčí činnosti autora. Z tohoto pohledu lze považovat design přebalu knihy nakladatelství Argo za autorské dílo,“ dodává Pomaizlová.
A úplně stejná situace platí, pokud Kefírer skutečně okopíroval patku z osm let starého reklamního vizuálu.