Promoční akce s hosteskami jsou nedílnou součástí event marketingu. Konzumenti je mají rádi, protože většinou dostanou něco zdarma. Hostess promotions však nemusí být jen rozdávání letáků a dárků. Vybudovat z něj totiž lze velmi efektivní nástroj brand experience.
Čtyři pravidla se mi za léta práce s promotérkami osvědčila. Menší a stabilní tým je výkonnější než skupina desítek hostesek, které neznáte. S menším týmem se snáze komunikuje, navíc si lépe vybudujete vztah, který pomůže překonat nejednu „promo“ překážku. Vybírejte členy pečlivě a nabídněte jim kromě bonusu také vzdělávání v oboru a flexibilitu.
Nepodceňujte školení. Mělo by předcházet každému eventu. Nebojte se jej rozdělit do více etap. Úvodní část věnujte firmě – jejím aktivitám či marketingové komunikaci. Nejdůležitější část však zaměřte na produkt, který by hostesky měly perfektně znát. Nezapomeňte na komunikační dovednosti. Využijte i školení psychologem, který s promotéry a hosteskami probere chování a reakce na zákazníkovy podněty.
Stanovte si metriku měření úspěšnosti eventu. Počet rozdaných letáků nebo vyplněných dotazníků nestačí. Zaměřte se například na to, o kolik procent se zvedla návštěvnost v prodejnách nebo zákaznických centrech. Porovnávejte návštěvnost před akcí, během ní i po jejím skončení. Výsledky se často projeví až za několik dní.
Stanovte, kdy a jak budete hostesky kontrolovat. Mystery shopping je stejně důležitý jako pravidelná komunikace. Důležitá je také zpětná vazba přímo od promotérek v terénu. Významnou roli hraje rovněž demografie. V některých městech lidé nad dárky „ohrnou nos“, jinde jsou však rádi třeba i za samolepku. Ve větších městech lidé ocení úsporu času, v menších jsou vřelejší a komunikativnější.
Poctivá práce s promotéry se projeví ve výsledcích eventu a bohatě se vrátí, když nastane jakákoliv neočekávaná situace.
Miroslav Mencl, výkonný ředitel, Absolook