Internet má jako platforma zásadní nevýhodu: video se na něm přetahuje o pozornost s dalším obsahem. Televizi naopak zapnete a je v ní jenom vysílání. Tak by se dala parafrázovat klíčová část vystoupení programového ředitele České televize Milana Fridricha na konferenci TV Con.
VOD doplňuje televizi, nestřídá ji
Fridrich odmítl zvěsti o tom, že diváci odcházejí sledovat video na internet. „Zájem o televizi neklesá, naopak se zvyšuje. Sledovanost televize v Evropě byla loni 3 hodiny a 57 minut na člověka denně. To je o 20 minut více než v roce 2008. V Česku je sledovanost 3 hodiny a 38 minut na člověka, což je o 24 minut více než v roce 2007,“ argumentoval Fridrich. Jeho slova v podstatě potvrdil také Tomáš Bičík z Nielsen Admosphere, když ve své prezentaci poukázal na to, že většina diváků sledováním videa-on-demand doplňuje nebo rozšiřuje svou konzumaci videa, spíš než by jím nahrazovala tradiční sledování televize.
„Mladá generace se hodně dívá na počítačích, ale televize je pro ni pořád dominantní platformou, na které sleduje video,“ podotkl Fridrich. Televizi podle něj pomohla digitalizace. „Zvýšil se objem televizního obsahu, vznikly nové tematické kanály. Narůstá tedy nejen internetový obsah, ale i obsah v klasickém vysílání,“ řekl.
Boj o půl miliardy dolarů
Fridrich varoval před tlakem na omezení volně dostupného vysílání a přesun k placeným službám. „Válku distributorů signálu, obsahu, nových platforem a videoslužeb pohání boj o 500 milionů dolarů,“ poukázal na peníze, které se každoročně protočí v televizním průmyslu. „A to by bylo, aby je nechtěli v Amazonu nebo Netflixu.“ Klasická televize sice byla podle Fridricha hlavním médiem 20. století, ale ani v tom současném se neztratí, protože je součástí trendu doby – a tím je produkce videa.
Diváky láká původní tvorba
Co diváky přitahuje k videoobsahu nejvíce? „Rozhodující faktor je originální, původní, nejlépe exkluzivní národní obsah a exkluzivní práva na živé přenosy,“ shrnul ve své prezentaci programový ředitel veřejnoprávní televize. Mix doplňují například ještě atraktivní zahraniční pořady.
Důležitost exkluzivního obsahu vnímají také operátoři. O2TV na TV Conu ústy svého ředitele Davida Duroně oznámila, že po videopořadech mediálního domu Economia přidá 20. dubna do své nabídky další dosud neupřesněné novinky. Reaguje tím na příchod televize od T-Mobilu. S dalšími taháky chce přijít na podzim, nejspíš v září.
Fridrich ve své prezentaci připomněl, že rychlý zánik předpovídali televizi už filmaři. Teď jí černou budoucnost malují internetoví konkurenti.
Foto: Karel Choc