Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Regulace motivovaná strachem digitální ekonomice nepomůže

Není novinkou, že se Evropská komise pokouší najít cestu, jak pomoci Evropanům lépe se na internetu zorientovat. Její návrhy jsou však často motivovány strachem z nového a neznalostí digitálního světa. Aktuální debaty k tzv. on-line platformám toho budiž důkazem.
I když Evropské komisi primárně jde o transparentnost (např. u řazení výsledků vyhledávání, zobrazování reklamy, nakládání s informacemi nebo u vztahů mezi službami a dodavateli), prostor pro ni vymezuje netransparentní definicí platforem samotných.

Přestože by se mohlo zdát, že jde pouze o problematiku vyhledávačů či srovnávačů, internetový byznys bystří uši. Vágnost definice on-line platforem totiž zahrnuje de facto všechny druhy moderních digitálních služeb: od vyhledávačů a on-line aplikací přes srovnávače cen, sociální sítě a služby nabízející audiovizuální obsah až po platební systémy, mapy, katalogy firem či elektronická tržiště. Stěžejní otázkou tedy není, jaké digitální služby mezi on-line platformy patří, ale které do ní nespadají.

Zájem komise o transparentní služby na internetu je legitimní. Jak to však s regulacemi bývá, i sebelepší záměr může zhatit nevhodný přístup či provedení. Snaha pojmout různorodé digitální služby plošně jedním přístupem bez znalosti jejich reálného technického fungování je už z podstaty odsouzena k nezdaru. Digitální služby jsou navíc již dnes předmětem značné národní i evropské regulace.

Reklama
ČEZ

Pokud chce mít komise na paměti rozvoj inovativních služeb a podporu konkurenceschopnosti evropských firem, nesmí se na digitální služby dívat optikou hrozby. Měla by podporovat přínosy, které digitální služby mají pro ekonomiku i běžné uživatele. Komise by rovněž měla upustit od snahy regulovat vznikající digitální služby ještě dříve, než si dokážou ověřit vlastní životaschopnost na trhu. V neposlední řadě musí komise prosazovat kroky k posílení digitálních znalostí a dovedností evropských uživatelů.

Libor Manda, manažer pro kontakt se státní správou, Seznam.cz

Reklama
MMcite
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)