Na základě zjištění z výzkumného projektu Shopper Engagement Study Czech Republic 2015 realizovaného ve spolupráci asociace POPAI Central Europe a výzkumné agentury Ipsos se potvrdilo, že využívání obou maloobchodních formátů se od sebe v mnoha ohledech liší. Primárně oba formáty odlišuje to, s jakým úmyslem samotní zákazníci do prodejny vstupují. Zákazníkům supermarketu nákup zabere v průměru pouze 15 minut, což je způsobeno tím, že více než polovina z nich do obchodu zaskočí pouze na rychlý nákup několika málo produktů (55 %). Naopak průměrný nákup v hypermarketu trvá 36 minut. Jeho zákazníci totiž častěji inklinují k velkým pravidelným nákupům (19 %), při kterých stráví v prodejně přes 48 minut.
Rozdílná doba nákupu se odráží i ve finálně zakoupeném zboží. Ze supermarketu zákazníci odcházejí v průměru s osmi produkty, za které zaplatili 239 Kč. V 6 z 10 případů si s sebou odnášejí ovoce, zeleninu nebo pečivo, což koresponduje se supermarketem jakožto zdrojem pro nákup čerstvého zboží několikrát v průběhu týdne. V hypermarketu se nakupuje o poznání více – v průměru je zde zakoupeno 12 produktů v celkové ceně 559 Kč. Kromě čerstvého zboží zákazníci sáhnou po méně často nakupovaných nepotravinových kategoriích – čisticích prostředcích, vybavení pro domácnost a kosmetických produktech.
Shopper Engagement Study Czech Republic 2015 je nejrozsáhlejším výzkumem nákupního chování českých zákazníků, celkový vzorek tvořilo 3255 nakupujících, v rámci průzkumu bylo analyzováno 34 112 produktů a více než 1300 POP médií. Průzkum proběhl v rámci celé ČR ve dvanácti prodejnách řetězců Tesco, Albert, Globus a Billa. Více na www.popai.cz nebo www.ipsos.cz.