Internetovou reklamu blokuje až 15 procent Čechů. Co s tím, to zatím nikdo přesně neví

Zpráva, že Bild se tvrdě postavil proti uživatelům, kteří na jeho webových stránkách blokují reklamu, minulý týden obletěla svět. Nejpopulárnější německý deník totiž dal čtenářům s nainstalovaným AdBlockem volbu program vypnout, nebo číst obsah deníku s ním (a tedy bez reklam), ale za tři eura měsíčně. Bild je už druhým velkým médiem, které se ohradilo vůči poškozování svého obchodního modelu. Před měsícem se na webových stránkách deníku Washington Post čtenářům s AdBlockem začala objevovat žádost podobná Bildu.

Rozhodnutí německého deníku bylo horkým tématem i před začátkem klubového večera Sdružení pro internetový rozvoj, jenž se věnoval právě blokování reklamy. V rámci něj vystoupili například David Špinar z Googlu, Petr Horák z CET 21 nebo David Slížek z Lupa.cz.

Nemáme žádná data

Podle dat prezentovaných během večera se podíl českých uživatelů internetu vybavených AdBlockem pohybuje mezi 11 a 15 procenty. Větší zastoupení v něm mají muži, uživatelé s vysokoškolským vzděláním a lidé, kteří internet používají denně. A zatímco většina trhu má jasno v tom, jaké škody jim způsobují, o jejich motivaci panují jenom dohady. „Nemáme žádná data, uživatelů se tady nikdo neptá, proč blokují reklamu,“ nechal se slyšet David Slížek. Podle Kateřiny Hrubešové ze SPIR i Petra Bednáře z Mladé fronty klíčovým zlomem mohl být široký nástup retargetingu, kdy si uživatelé díky „pronásledující“ reklamě začali uvědomovat shromažďování svých dat.

Nejzásadnější otázkou celého setkání bylo, jak problém, který například bezplatným internetovým médiím komplikuje příjmy z reklamy, vyřešit. Podle Petra Horáka je v současnosti nejlepším řešením přístup Bildu. „Jediné řešení je vysvětlit uživatelům, že buď to mají zdarma s reklamou, nebo to platí. Nevidím jinou cestu,“ řekl s tím, že Nova si nemůže dovolit vysílat na internetu pořady s milionovými náklady na výrobu bez inzerce.

Podle souboru doporučení od SPIR jsou potřebnými kroky přesná definice problému, tedy zjištění, kolik uživatelů s AdBlockem stránky navštěvuje a kolik z výnosů se kvůli tomu ztrácí, revize reklamních formátů, ale i diskuse s inzerenty. „Vydavatelé povolili inzerentům vyzkoušet, kam až mohou zajít, a teď to AdBlock srovnává,“ popsal situaci, kdy se na stránkách objevuje i reklama, která je obtěžující a odhání uživatele, Karel Javůrek z NeuronAD. K vyřešení problémů blokování reklamy je i podle něj ještě dlouhá cesta.

Jediné řešení je vysvětlit uživatelům, že buď to mají zdarma s reklamou, nebo to platí. Nevidím jinou cestu. Petr Horák, ředitel sekce Nových projektů, CET 21

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

Ipsos

AKTUÁLNÍ VYDÁNÍ

MAM_SOME_800x1068_cover-11

Týdně vám přinášíme exkluzivní obsah z oboru a shrnujeme pro vás to podstatné. Staňte se součástí komunity, která nepřestává hledat cesty, jak lépe a efektivněji komunikovat.

MAM Téma čísla

sparta_kybersikana
nový web-otvírák
Návrh bez názvu-17

MAM Exkluzivně v časopise

Lenka Králová, Pilsner Urquell
Scott Mills
Vojta Kotek, Bauhaus
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard
nova_O2
airbank100_2
MAM Souboj spotů - únor
lego_mustard