Stát se v příštích měsících chystá vydat desítky milionů korun za reklamní kampaně a nákup mediálního prostoru. Chce získat podporu obyvatel pro elektronickou evidenci tržeb, rozbít negativní obraz Evropské unie a jednotné měny euro nebo šířit osvětu o uprchlících. Velkoryse pojme také propagaci kvalitních potravin. Naopak podpora profesionálního výkonu sociální práce bude z tohoto pohledu spíše skromná.
Podpora e-tržeb by podle informací Hospodářských novin měla vyjít na 41 milionů korun. Generální finanční ředitelství by za ně chtělo dostat vzdělávací televizní pořad, odvysílat reklamní spoty v rozhlase a prostřednictvím tištěných inzerátů oslovit zvlášť podnikatele a zvlášť jejich zákazníky. Reklamní agentury však o tendr podle informací z minulého týdne velký zájem neprojevily. O zakázku se uchází jen jedna společnost. Její nabídku teď berní úřad posuzuje.
Osvěta o Evropské unii má naopak vsadit spíše na přímý kontakt s lidmi. Masivní kampaň má začít na podzim. Důvodem je analýza pro vládu Bohuslava Sobotky, která zjistila, že odpor vůči Bruselu většinou souvisí s nedostatkem informací. O prospěšnosti rozhodnutí Evropské unie pochybuje podle průzkumu CVVM 60 procent obyvatel. Změnit to mají různé semináře, přednášky, ale i příspěvky na sociálních sítích, včetně videoblogů na YouTube. V prvním kroku mají podle chystané strategie lidé pochopit, jak EU funguje, ve druhém si uvědomit, že jsou její součástí, a ve třetím už se aktivně zapojovat.
Jinou osobní kampaní chce kabinet zlomit xenofobní odpor a strach české veřejnosti z příchodu patnácti set uprchlíků. Vláda bude osvětovou kampaň řídit, ale podílet se na ní budou muset všichni v místech, kam utečenci zamíří: starostové, faráři a také zaměstnavatelé.
Turistika, potraviny i dotace
Mezi stálice státních kampaní patří podpora cestovního ruchu. Státní příspěvková organizace CzechTourism naposledy vyčlenila více než tři miliony za propagaci českých regionů na mezinárodním golfovém turnaji, který se konal minulý týden v Plzni. Až do konce července se mohly mediální agentury ucházet o další zakázku: zajištění mediálního nákupu pro půlroční kampaň Česko – naše destinace. Jejím cílem je, aby Češi víc cestovali po rodné zemi. Podle mluvčí agentury Martiny Fišerové je tendr momentálně ve fázi hodnocení nabídek, kterých přišlo celkem sedm a komise se s nimi seznamuje.
Až 16 milionů chce podle předběžného oznámení utratit ministerstvo pro místní rozvoj za nákup mediálního prostoru pro kampaň o připravovaných dotacích. Takzvanému programovacímu období 2014-2020 by podle představ ministerstva neměli uniknout televizní diváci, rozhlasoví posluchači, čtenáři časopisů ani uživatelé internetu.
Propagovat se budou také kvalitní potraviny. Státní zemědělský a intervenční fond vyhodnocuje nabídky ve veřejné zakázce na období dvou let s předpokládanou hodnotou až 298 milionů korun. Zakázka má čtyři části a propagovat by měla především značku Klasa. Uchazeči tento týden dostanou instrukce pro zpracování návrhu konkrétní akce a návrhu konkrétní mediální strategie.
Na necelého tři čtvrtě milionu má podle představ ministerstva práce a sociálních věcí přijít celostátní informační kampaň Buďme profi. „Cílem je ukázat sociálního pracovníka jako profesionála, který nezapadá do stereotypů, jež veřejnosti většinou předkládají nedostatečně informovaná média,“ vysvětluje zakázku ministerstvo. Vítěz nebo vítězové by měli vytvořit webové stránky, natočit propagační videospot, zajistit PPC kampaň a připravit letáky. Lhůta pro přihlášení do tendru vyprší v úterý 11. 8.
Nešťastným symbolem státních kampaní se stala Ryba domácí (2008-2011). Projekt na zvýšení spotřeby sladkovodních ryb stál 178 milionů korun, jenže podle statistických údajů jedí Češi ryb stále méně.