Pokud by si nějaký student chtěl vyhradit letní prázdniny jen pro návštěvu všech hudebních či divadelních festivalů, od těch nejmenších, lokálních až po ty největší či nejznámější, moc volných dní by mu nezbylo. Určitě by pak stál za přečtení jeho festivalový deník. Potvrdil by „kvalitu“ programu i zázemí na Rock for People, Colours of Ostrava, Sázava Festu či Mighty Sounds? A jak by dopadlo hodnocení těch středně velkých? Kolik značek mu z festivalových městeček utkvělo v paměti, s jakou si rád zasoutěžil a která akce dostane „never more“? Marketéři prý globálně navyšují své rozpočty do „live marketingu“ (chcete-li eventu), ač jejich návratnost stále ještě dost obtížně před nadřízeným finančním oddělením obhajují. Redakce M&M se tak těší na vaše festivalové postřehy po ukončení sezony.
RfP: letos je to o holkách a technice
Pořadatelům Rock for People přibyl k tradiční lokalitě, Hradci Králové, ještě výjimečně druhý festival Rock for People Europe, a to v Plzni v souvislosti s titulem Evropského hlavního města kultury. Slovy ředitele a spolumajitele festivalu Michala Thomese jsou to události pro dvě různé cílové skupiny s odlišným line-upem. Což je spíš než překážkou vítanou příležitostí pro značky Jack Daniels a Lenovo, které se bude v rámci festivalu prezentovat letos poprvé. Plzeňskou akci dále podpoří třeba Česká spořitelna či Google s produktem Hudba Google Play, který všem držitelům vstupenky nabídne zdarma trial s nahrávkami. Staropramen přesune do Hradce Králové celou svou reprezentativní nabídku, Red Bull podnikne před oběma festivaly malé open airy ve spádové oblasti a Zoot již podruhé prodává svou módní kolekci speciálně pro RfP. Věrný RfP je i T-Mobile, který šije svou prezentaci na míru fanouškům RfP. Již zmíněné Lenovo půjde mezi lidi s launchem chytrých telefonů, kdy přednosti jednotlivých modelů ukáže na festivalových selfies, kvalitních bateriích nebo reproduktorech. Pokud jde o zázemí festivalu, RfP se prý výrazně zaměří na nabídku pro ženy a dívky, protože právě jejich podíl v publiku rok od roku stoupá. „Už vloni překročily 60 %. A i to je pro vybrané partnery zajímavá informace,“ míní organizátor.
Velké značky: chceme být tam, kde se lidé baví
Mezititulek v podstatě odpovídá za většinu oslovených firem na otázku, podle čeho si festival vybírají. Manažer komunikace Red Bullu, Lukáš Tomis, poukazuje na častý nešvar marketingových partnerství, kdy ze strany značky má podpora daného eventu jepičí život. Navíc podporují takové množství projektů pro různé cílové skupiny, že se z toho poněkud vytrácí jejich profil. Je pravda, že pod aktivací značky ve spojení s festivalem si oslovené značky spojují zejména soutěže o lístky či slevy: má to tak T-Mobile, Česká spořitelna, Intersnack a několik dalších. Pokud jde o kontinuitu značek v podpoře festivalů, Česká spořitelna drží krok s Colours of Ostrava již od roku 2003, rovněž Staropramen s T-Mobilem nejsou na RfP dávno nováčky.
Česká spořitelna vybaví festivaly (kromě zmíněných např. i JazzFest či bejbypunkový Kefír) již známou Modrou zónou, která nabídne kombinaci zábavy, chill outu a relaxace. „Počítáme i s neotřelými aktivitami pod hlavičkou Nadace Depositum Bonum,“ říká tisková mluvčí banky Klára Pačesová Vidět bude tato banka rovněž na festivalech klasické hudby, na Pražském jaru a Smetanově Litomyšli. T-Mobile pokryje festival rychlým internetem LTE, zorganizuje adrenalinové seskoky z výšky či představí autodráhu poháněnou lidskou myslí. „Nezapomínáme ani na dobíjecí stanice mobilních telefonů a dárky za splnění aktivit, jako je například selfie tyč,“ doplňuje Lukáš Hrabal, senior specialista externí komunikace. Ostatně T-Mobile letos jiné festivaly zcela vynechá.
Pivní značky na cestách
Opakem jsou pivní značky, které volí většinou mix více festivalů s odlišnou cílovou skupinou, jež se definuje na základě hudebních žánrů, ochoty utrácet či věku a také podle dané lokality. Společnost Heineken se letos objeví se značkou Březňák na Pivovarských slavnostech v Ústí nad Labem, Krušovice se poprvé spojí se Shakespearovskými slavnostmi. V průběhu léta budou Krušovice putovat po menších festivalech. Heineken se již pravidelně v srpnu váže k letnímu festivalu Mácháč. Značka Desperados loni podepsala kontrakt na tři roky s High Jump festivalem. Novinkou je dvoudenní festival pod záštitou značky Starobrno.
„Pro Staropramen je hudba dlouhodobě klíčovou zážitkovou platformou pro spotřebitele a zároveň tak součástí marketingového mixu posledních šest let. Nejintenzivněji se jí samozřejmě věnujeme v létě. Začínáme již začátkem června na Rock for People a sezona pro nás končí prosincovým Nouvelle Prague v areálu Staropramenu,“ udává za značku manažer komunikace Pavel Barvík. Kromě RfP objede Staropramen i České a Moravské hrady a Votvírák. Pivovar navíc intenzivněji komunikuje projekt Festivaly bez zábran, který otevírá open air festivaly lidem s handicapem.
Ve dvou se to táhne líp?
Oživení do někdy monotónních selfprezentací přinášejí partnerství dvou značek, např. různá cross promo. T-Mobile tak třeba letos spojil síly se Staropramenem a jako odměnu v soutěžích bude svým zákazníkům rozdávat Carling Cider nebo Sládkovu limonádu. Pro značky z portfolia Heinekenu se zase např. podle event manažerky Marie Votrubové nabízí možnost vzájemné spolupráce s některou (vzájemně si nekonkurující) značkou v rámci festivalu High Jump. Ten se mimochodem těší velké oblibě módních značek pro mladé, letos jej podpoří Rip Curl, Retro či Crocs.
Roadshow se neomrzely
Zakomponovat svou značku do doprovodného programu či obrandovat vlastní stage (viz Red Bull) bývá stále častěji akceptovatelnou, a pokud se podaří, i efektivní cestou festivalové prezentace. „Velmi se nám osvědčila koncepce Cirku Kofola s vlastním šapito a tribunou pro diváky. Na vybraných festivalech pak chystáme i překvapení v podobě vlastní performance,“ naznačuje Albert Sýkora, brand manager Kofoly Vlastní stage plus chill out zónu chystá pro letní sezonu Intersnack se značkou Bohemia Chips. Ta je letos podruhé hlavním partnerem festivalové šňůry České hrady a Moravské hrady.
Brambůrková roadshow v podání značky Lays (PepsiCo) se pro změnu objeví na RfP a posléze se zastaví na dalších šesti až osmi festivalech v Česku i na Slovensku. Lays slibuje stručně jen řadu soutěží o ceny a netradičních aktivit cílených zejména na mladé spotřebitele.
Kdo třídí, ten se baví
Již osm let vybírá společnost Eko-kom mezi festivaly dvacítku těch, které obdrží certifikát tzv. Čistého festivalu. Letos je ambasadorem edukačního projektu Michal Hrůza s kapelou a na vybraných festivalech budou mít návštěvníci možnost za nasbírané body za třídění odpadu absolvovat jeho kytarovou školu ve stanu Eko-komu. O tom, že třídění přináší více zábavy, informuje i krátký spot Eko-komu, který měl premiéru 26. května v TV Óčko.
Facebook či Instagram o prázdninách bezesporu zaplaví tisíce selfíček a privátních videí z festivalů. V loňském roce využili organizátoři RfP pro prezentaci na sociálních sítích několik IP kamer rozmístěných po areálu, které zajistily nepřetržitý přímý přenos festivalového dění na YouTube. Zajímavou atrakcí bylo i jakési „vox populi“ stanoviště, kde návštěvníci mohli stisknutím tlačítka nahrát a odeslat krátký videovzkaz na oficiální YouTube kanál festivalu. Celé řešení dodala společnost NetRex v rámci produktu Netrex streamer. Ta letos však své kamery na festivaly neumístí.
ANKETA
Čím se by se měl letní festival odlišit, aby „nezapadl“ mezi desítky dalších?
Miro Barták, concept director, Quix
V České republice se v poměru na jednoho obyvatele pořádá několikanásobně více velkých (tzv. mainstreamových) festivalů než jinde v Evropě. Výsledkem jsou festivaly s téměř identickou nabídkou tuzemských kapel, identickou nabídkou stánků s občerstvením a identickou nabídkou doplňkových služeb. Rozdíly mezi festivaly tvoří (ne)účast zahraničních účinkujících a jejich výběr. Českým festivalům jednoznačně chybí orientace – ať už na lokaci, žánr nebo cílovou skupinu. Prostorem pro vyniknutí jsou rozhodně služby. Každá další facilita, která zvýší pohodlí, je žádoucí.
Petr Švarc, client service director, Millenium Events
Z pohledu značky lze letní festival odlišit možností aktivního „vstupu“ do programu a ovlivnění zážitků, které si s ní návštěvníci spojí. Zde se nabízí například meet and greet s kapelami (bezpečně podpoří PR) nebo VIP zóny pro loajální zákazníky. Užitek může přinést i vhodně zvolený merchandising či prodej unikátní edice hudebního zboží apod. Z hlediska návštěvníků pak vedle programu rozhoduje dostupnost a služby v místě festivalu.
Norbert Pýcha, jednatel, Event Arena
Kromě zajímavého a bohatého hudebního programu by měl nabídnout dostatečné množství doprovodných aktivit, aby se návštěvníci v mezičase nenudili. Je zde prostor pro komerční partnery, a tedy pro řadu různých soutěží, her a netradičních zážitků. Plusové body může festival nasbírat perfektní organizací. Návštěvníci, marketingoví partneři, ale i novináři sledují, jakým způsobem je vyřešeno parkování, vstupy, zda nechybí toalety apod. Velký důraz se klade také na ekologii – třídění odpadu a úklid celého areálu. Pokud toto všechno funguje, zvyšuje se potenciál festivalu do dalších let.
Red Bull si letos se svým Tour Busem zakládá na mobilitě. Stage postaví, zahraje, zabalí a jede dál
Red Bull objíždí se svou speciální upravenou stagí v podobě mobilního Red Bull Busu festivalovou scénu od loňského roku. Celosvětově má rakouská značka energy drinku 13 takových vozů. V roce 2014 oslovil Red Bull na své tour napřímo cca 150 000 návštěvníků na 23 akcích, tj. na většině česko-slovenských hudebních festivalech i na vlastních akcích jako Red Bull Tour Bus, Tour s PSH a Prago Union. „V tomto roce klademe daleko větší důraz na mobilitu. Přijedeme na místo, louku nebo náměstí, a za tři hodiny máme postaveno. Odehrajeme koncert a za hodinu a půl po nás není ani vidu, ani slechu. Oproti minulému roku neplánujeme hrát nikde déle než jeden den a noc. Více se zaměřujeme na unikátní lokality a samozřejmostí je propracovaný line-up,“ uvádí za Red Bull culture marketing Jan Vondráček Komplexní přístup k eventům Red Bull rád zdůrazňuje: „Z každé zastávky tvoříme multimediální obsah, který šíříme skrze naše kanály i sociální sítě interpretů. Zároveň na speciální microsite redbull.cz/tourbus sbíráme příspěvky z různých sociálních sítí do jedné veřejné galerie. Zajímá nás jejich pohled na aktivity turné Red Bull Tour Bus a s těmito příspěvky vytváříme další interakce. Kromě toho aktivujeme různé cílové skupiny dle jednotlivých regionů, kde se právě Red Bull Tour Bus nachází,“ popisuje Vondráček.
Dosud se pojízdné pódium značky projíždělo Českem a Slovenskem, pro příští sezonu má však v plánu zahraniční cestu s českou kapelou, která by se potkávala s lokálními bandy a společně by bavily lidi v různých zemích. Vychlazená plechovka Red Bullu z rukou vyškoleného barmana přitom na žádné zastávce busu nechybí. Letos si na stagi Red Bullu zahrají např. Skyline, N.O.H.A, PSH, Wohnout, Pipes and Pints, Kapitan Demo aj. V průběhu stavby a prvního roku života legendární karosy alias Red Bull Tour Busu vznikl i dokument Na cestě.
Protihodnota, kterou jako RfP přinášíme, je natolik unikátní, že odolala i hokejovému šílenství.