Print stále patří mezi nejsilnější mediatypy a hlavně časopisy mají patřit mezi výkladní skříň segmentu. O jejich podobě v roce 2015 se diskutovalo na půdě Kongresového centra U Hájků, kde pravidelný mediální brunch uspořádala Unie vydavatelů.
Hlavním řečníkem byl mediální konzultant Arno Laeven, jenž má na starosti inovace ve společnosti Philips, ale působil v mediálních domech Sanoma, měl vlastní start-up Tone a radil i Economii. Laeven na úvod varoval vydavatele před „italskou cestou“. Na Apeninském poloostrově jsou trafiky přesyceny všemožnými barevnými suplementy. Tudy cesta nevede a mediální domy by se především měly soustředit na kvalitu. „Cesta k úspěchu vede přes kaviárový obsah, kterého je v současnosti jen 20 procent, a obsah oříškový, tedy běžný, tvoří zbylých 80 procent. Situace by se měla obrátit,“ pronesl Laeven.
Dobrá žurnalistika = dobrý byznys
Nizozemský mediální odborník prezentoval několik bodů, na které by se měly mediální domy zejména v on-line prostředí soustředit. Zaprvé podle Laevena platí, že dobrá žurnalistika je dobrý byznys: „Výborným příkladem je třeba nizozemský deník De Correspondet, který si díky crowdfundingové kampani a čtenářskému zájmu může dovolit vycházet absolutně bez reklam.“ Mediální domy by měly také klást důraz na interaktivní „storytelling“, což se dokonale vyplatilo New York Times které bodovaly před dvěma lety s projektem Snowfall.
Samozřejmě se také musí vydavatelé věnovat způsobu, jakým se jejich produkce vhodně zaplatí. „V Nizozemsku výborně funguje třeba projekt Blendle, který umožňuje čtenářům platit za jednotlivé články různých periodik podle svého gusta. Ne náhodou se mu přezdívá iTunes žurnalistiky,“ okomentoval start-up, o nějž mají zájem třeba New York Times nebo impérium Axel Springer Laeven zmínil i důležitost kvalitních newsletterů. Ani v roce 2015 není e-mail mrtvá záležitost.
Arno Laeven věří, že periodika s kvalitním obsahem přežijí.