Marketingově se nabourat do mnohatisícové, desítky let existující komunity bylo od počátku pro agenturu Motýl Media prioritou. Takzvaný komunitní marketing je spojován především s aktivitami na síti, jenže spolky lidí s obdobnými zájmy – komunity – existovaly dávno před internetem. „A pokud se je někomu podaří oslovit napřímo, je jejich využití mnohem efektivnější než mít tisíce virtuálních fanoušků,“ míní Jarek Střelecký ředitel Motýl Media.
Historie a cíl eventu
Valašskomeziříčská agentura pro společnosti Elektrowin a Asekol, které potřebovaly zejména v menších obcích vytvořit sběrná místa pro vysloužilé elektrospotřebiče, vymyslela program „Recyklujte s hasiči“. „Hasičům jsme nabídli, ať sbírají staré elektrospotřebiče, zavolají nám, my tam pošleme sběrný vůz a vyplatíme jim příslušnou částku. Od počátku programu hasiči takto odevzdali už téměř 5500 tun vysloužilých elektrospotřebičů a díky tomu se do ovzduší nedostalo 63 744 tun oxidu uhličitého. Zdaleka to nebudou konečná čísla, jelikož nárůst nových registrací je téměř 50%“, vypočítává Střelecký. Program právě zahájil pátou sezonu a je podpořen různými soutěžemi o věcné ceny, navíc nejaktivnější sbory jsou oceněny finanční odměnou.
Popis projektu
Spoluprací s hasiči se daří recyklaci elektroodpadu usnadnit především obyvatelům obcí a menších měst. Díky projektu se lidé mohou snadno zbavit vysloužilých elektrospotřebičů a sbor zase získá za sesbírané elektrospotřebiče finanční odměnu, kterou může poté využít například na organizaci zábavy a společenského života v obci. Svoz sesbíraných spotřebičů si mohou sbory dohodnout dvěma způsoby, a to buď on-line formulářem na webu nebo zavoláním na bezplatnou infolinku. I hasiči sice mezi sebou většinou komunikují přes internet, ale někteří stále dávají přednost přímému kontaktu, a tak pro ně agentura zřídila i své call centrum. „Nejsme infolinka, kde mluví automat. Střídáme se s kolegyní a svým způsobem jsme s mnoha hasiči navázali osobnější vztah,“ dodává s úsměvem Lucie Evjáková z call centra agentury Motýl.
Navázání a následné udržování vztahu s registrovanými sbory je výsledkem kontinuální komunikace, která je směřována na „zdravé“ a aktuální kontakty, jež si agentura dlouhodobě vytváří a udržuje. Komunikace na stávající a nové subjekty je pak efektivní a třeba directmail, e-mailing a telemarketing přináší patřičné výsledky. Tyto přímé komunikační nástroje doplňují sdělení a bannery na portálech, které jsou hasičům profesně či zájmově blízké. S agenturou nyní spolupracuje téměř dvanáct set hasičských sborů, potažmo vesnic. A Motýl Media toto know-how dále rozvíjí, vstoupit do programu mohou i další spolky: myslivci, rybáři, členové Sokola a podobně. „Hlavním partnerem však zůstávají hasiči,“ říká Střelecký.
Výsledky projektu
Pro sbory dobrovolných hasičů také již deset let funguje věrnostní program Hasičský rok s Kozlem, díky němuž si víc než tisícovka sborů dobrovolných hasičů objedná na své akce sudy s pivem a každý pátý mají zdarma. Za výsledky akcí pro dobrovolné hasiče mluví objemy odebraných produktů, rostoucí počet aktivních registrací, snižování nákladů na procesy spojené s komunikací a vedením office servisu a systémových procesů. Konkrétně: v programu je registrováno aktuálně 1146 SDH a těmto sborům od počátku programu vydala agentura se svými klienty na odměnách přes 9 000 000 Kč, což činí v průměru téměř 8000 Kč na jeden sbor. Jen v loňském roce bylo svezeno celkem 1759,3 tuny vysloužilých elektrozařízení. Aktuální rok rostl proti předchozímu o 11,66 %. „Největší množství svezeného elektroodpadu připadá právě na jarní a podzimní období,“ doplňuje Střelecký.
zpracováno dle podkladů agentury Motýl Media
Navázání a následné udržování vztahu s registrovanými sbory hasičů je výsledkem kontinuální komunikace,podpořené directmailem, e-mailingem či telemarketingem.