Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Není možné držet tempo bez akvizic

Podle nadnárodního ředitele komunikační sítě Dentsu Aegis Network Larse Boa Jeppesena musí mediální agentury obměnit polovinu svého byznysu. „Klienti nechtějí platit moc, ale požadují hodně,“ komentuje v rozhovoru pro M&M i ožehavé téma odměňování mediálních agentur.


V roce 2013 proběhla akvizice sítí Dentsu a Aegis, jak hodnotíte její průběh zejména v evropském regionu, který řídíte?

Proběhlo to velmi hladce, protože šlo o kombinaci dvou odlišných mediálních sítí. Dentsu bylo velmi silné v Japonsku, ale nikoliv mimo asijský region, Aegis byl zase silně zastoupený téměř všude kromě Japonska. Hlavní důvody, proč Dentsu přistoupilo k akvizici Aegisu, byly dva: protože jsme byli digitální a protože náš byznys probíhal na mezinárodní úrovni. Takže Aegis dělá dál to, co dělal, mimo Japonsko, a Dentsu pokračuje v Japonsku.

Reklama
ČEZ


Pak se nabízí otázka, proč vlastně akvizice?

Hlavním důvodem akvizice je postupný růst celé skupiny, ale tento proces je dlouhodobý. A důvodů je mnoho dalších, ale zatím je vše v procesu a výhody spojení se naplno ukážou v budoucnosti.


Motivací mohlo být i posílení v globálním kontextu, kdy se „menší“ komunikační holdingy stávají terčem akvizic největších hráčů, jako je WPP či Omnicom.

Určitě. Síť Dentsu, silná v Japonsku, se chtěla globalizovat a potřebovala k tomu partnera. Dentsu má silné kreativní zázemí, které nám může poskytnout, Aegis je tradičně silný v médiích.


Sdílíte společně klienty, které má např. Dentsu v Japonsku?

Hodně to závisí případ od případu a je jasné, že kultura obou regionů je velmi odlišná. V Japonsku se spolupráce s klienty zakládá na dlouhodobé tradici. I kdybychom byli součástí Dentsu, nejde klientům přikázat, spolupracujte s námi i v Evropě. Jsme připraveni jim poskytnout podporu kdekoliv, ale klient je především partner.


Plánujete letos uvést nějakou novou agenturní síť či značku v Evropě?

Ano, plánujeme. Náš obor se ve všech směrech radikálně mění, což je pozitivní, protože kde jsou změny, tam jsou nové příležitosti. V důsledku toho ale podle mého názoru musíme obměnit tak 50 % našeho byznysu, tedy potřebujeme jej nahradit z poloviny novými příležitostmi. A když se podíváte na rychlost změn, není možné držet tempo bez nových akvizic. Určitě koupíme nové společnosti i v Evropě, jen v loňském roce jsme převzali 24 společností, tento rok máme zatím připravených pět nových akvizic.


V jakém směru chcete své podnikání obměnit, předpokládám, že půjde o digitál?

To vždy závisí na konkrétním trhu, protože jednotlivé země nejsou na stejné úrovni. Globálně určitě musíme být digitální, což znamená důraz na sociální média, mobilní komunikaci, ale i na programatický nákup reklamy. A rovněž se posuneme ke contentu, kde chceme být i poskytovateli obsahu jako mediální domy, což pro nás bude nové. Vývoj v posledních deseti letech narušil tradiční postavení vydavatelských domů, ale stále mají to nejcennější – obsah. Nyní musí hledat jiný způsob distribuce, jak jej doručovat. V neposlední řadě se musíme posunout k práci s daty.


Ve vytváření obsahu je silná právě Dentsu v Japonsku.

Ano, v tomto směru je mnohem dále. Je tam ale jiná kulturní situace, oni produkují vlastní obsah i práva k němu a prodávají je, což si nemyslím, že se stane trendem v blízké budoucnosti. Pro nezávislého poradce, kterým mediální agentury jsou, je komplikované produkovat vlastní věci, i když je to možné, klíčová je transparentnost.


Nákup médií se čím dál více přesouvá do programatické sféry a k práci s daty, jak už jste také zmínil. Jak vidíte další vývoj v tomto směru?

Kdybych měl do budoucna vsadit na jednu věc, je to programmatic. Odhaduje se, že tento rok se v globálním měřítku utratí 50 mld. USD v programatickém nákupu a za pět let to bude již desetkrát více, což radikálně změní celý obor. Média budou obchodována jako akcie na burze a veškerý obchod s médii bude založen na datech. To znamená, že čím více dat budete moci poskytnout, tím vyšší kvality dosáhnete. Aktuálním trendem je závod o to, kdo má lepší technologie. Velké sítě jako my v tom mají samozřejmě výhodu.


Programatické obchodování definitivně změní práci mediálních agentur…

Technologie změní náš život v mnoha aspektech, ale lidský faktor z toho nezmizí, věci se jen budou dělat jinak.


Nedávno proběhla velká diskuse na základě projevu bývalého šéfa Mindsharu Johna Mandela o odměňování mediálních agentur prostřednictvím bonusů. Jaké by mělo být transparentní financování agentur?

Rozložení vidím jasně, vše záleží na tom, zda je agentura transparentní a říká věci na rovinu. Klienti chtějí nejlepší služby, nejlepší lidi, jinak řečeno – nechtějí platit moc, ale požadují hodně. Média budou stále naši partneři, což je velká výhoda. Nevidím jako problém mít partnerství s médii, ale problémem je, když nějaký příjem od média jde z peněz klienta směrem k mediálce. Věřím, že programatický nákup toto rozvine správným směrem. Jsme v tomto směru velmi striktní a veškeré slevy jdou zpět ke klientovi.


Všichni v mediálních agenturách říkají, že vrací bonusy klientům…

Neznám detailně český trh, ale vezměme si například EPD (early payment discounts) – když zaplatím médiím dopředu, dostanu určitou slevu. Ale zaplatím to já, nikoliv klient-zadavatel, takže to nevidím jako problém klienta, to je cash management. Získám tak výhodnější cenu, kterou mohu využít nebo o ní říci klientovi, pro kterého se tak stávám atraktivním a hlavně transparentním.


Jaký letos očekáváte vývoj na trhu reklamních investic?

Očekáváme globální růst investic o 4,7 %, v Evropě to bude ale jen o 2-3 %. Pokud máte strategii zaměřenou na digitál, ten poroste o 17 %, sociální a mobilní reklama o 50 % a programatický nákup o 100 %.

Vznik Dentsu Aegis Network

Akvizicí japonského komunikačního holdingu Dentsu s britskou komunikační sítí Aegis Media, která proběhla v roce 2013, vznikla nová síť Dentsu Aegis Media s hlavním sídlem v Londýně. Za spojení páté a osmé největší komunikační sítě na světě Dentsu zaplatila 4,9 mld. USD. Síť operuje na všech trzích kromě domovského Japonska. Tim Andree, globální šéf Dentsu, se stal chairmanem nové sítě a Jerry Buhlmann, který řídil Aegis, je CEO Dentsu Aegis. Do skupiny Aegis Media patří agentury Carat, iProspect, Isobar, Posterscope, PS Live a Vizeum. Podle žebříčku Recma byla Aegis Media v roce 2013 šestou největší mediální skupinou v ČR s billings ve výši 51 milionů eur.

Lars Bo Jeppesen, CEO Dentsu Aegis Network, Nordics & CEE

Od srpna 2014 vede z centrály v Kodani středoevropský a skandinávský region Dentsu Aegis Network. Je zodpovědný za pobočky v 25 zemích a 3000 zaměstnanců. V marketingové branži působí 20 let. Pracoval např. ve společnosti TDC či v televizi TVS. Založil agenturu zaměřenou na sponzoring Promovotar, kterou v roce 1998 koupila síť mediálních agentur Aegis a přejmenovala na PS Live. V roce 2006 se stal CEO Aegisu v Dánsku a od roku 2013 byl zodpovědný za skandinávský region.

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)