Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) představilo doplněk ke svému etickému kodexu přebírání zpráv na internetu nazvaný Pravidla pro nativní reklamu. Ten reaguje na trend nativní reklamy, která obsahově i graficky připomíná běžný obsah média, na němž je zveřejněná. Řadě uživatelů tak činí problém rozeznat ji od jiných redakčních textů.
„Měla by existovat pomůcka pro uživatele, která by jim ukazovala, že je to reklamní sdělení,“ vysvětluje potřebu pravidel, jež by do zveřejňování reklamních textů zavedla transparentnost, výkonná ředitelka SPIR Kateřina Hrubešová.
Jako další důvod SPIR na svých stránkách uvádí sílící tlak zadavatelů inzerce na vydávání placeného obsahu bez označení jako PR nebo co nejpodobnějšího běžnému obsahu.
Běh na dlouhou trať
Pravidla mají charakter doporučení a není povinností redakcí je dodržovat. Doporučují například to, aby každý typ PR článku nebo sponzorovaného obsahu jasně označovaly nápisy „komerční příloha“ nebo třeba „sponzorováno“.
Podle Hrubešové je jejich postupné zavedení do běžné praxe dlouhodobou záležitostí a celý projekt je v současnosti pouze v první fázi. Nejdůležitější je teď, aby o pravidlech proběhla široká diskuse v rámci celého trhu a k jejich dodržování se zavázalo co nejvíc médií. Diskuse by měla začít v rámci akcí sdružení v následujících měsících.
„Ve výsledku by to mělo být něco, na co by se měla média při spolupráci se zadavateli inzerce odkazovat,“ popisuje Hrubešová žádaný výsledek.
Podle ní je současný stav, kdy je řada PR článků nejasně označována, kontraproduktivní jak pro média, tak i pro inzerenty – čtenáře mohou stránky, u kterých získají pochybnosti o původu a účelu obsahu, odrazovat.
SPIR se do budoucna plánuje věnovat i vytvoření pravidel pro samoregulaci cookies, což souvisí s nařízeními Evropské unie na ochranu osobních dat.